Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът на Република България за случаят на семейство Мустафови от гр. Кърджали

петък, 06.08.2010
Омбудсманът на Република България, както и редица други висши държавни органи, беше сезиран с жалба от г-жа Айсел Мустафова, в която се съдържат оплаквания от полицейско насилие и от противоправно нарушаване на неприкосновеността на семейното й жилище в гр. Кърджали от органите на полицията на 23 юли 2010 г.
      6 август 2010 г.
Омбудсманът на Република България, както и редица други висши държавни органи, беше сезиран с жалба от г-жа Айсел Мустафова, в която се съдържат оплаквания от полицейско насилие и от противоправно нарушаване на неприкосновеността на семейното й жилище в гр. Кърджали от органите на полицията на 23 юли 2010 г. Този случай получи и широк и тревожен обществен отзвук.
 
       В свое Становище по този случай, изпратено днес до министър-председателя, до министъра на вътрешните работи, до главния прокурор, до председателя на Народното събрание и до постоянната парламентарна Комисия по правата на човека, вероизповеданията и жалбите и петициите на граждани, Гиньо Ганев подчертава, че европейските правозащитни стандарти изискват в подобни случаи задължително да се проведе ефективно разследване от прокуратурата и полицията.
 
По-рано тази седмица, омбудсманът Гиньо Ганев се срещна и с жалбоподателката Айсел Мустафова и нейното семейство, които представиха твърденията си, че цивилни полицаи са нахлули в дома им след 23.00 ч. на 23 юли т.г. без да се легитимират и без да представят акт, въз основа на който извършват действията си, причинявайки им страх и безпокойство, че преживяват противозаконно нападение. Твърди също, че полицаите са използвали сила срещу заварените в жилището хора като са „повалили и поставили белезници” на съпруга й, „блъснали и насочили пистолет” към нейната глава, „ритали” племенника й, „блъснали” и „спукали главата” на дъщеря й. Твърди се също, че присъстващите не са предизвикали действията, не са оказали съпротива, отворили са доброволно входната врата на жилището. Жалбоподателката представи и съответните съдебно-медицински удостоверения със заключения на съдебен лекар за получени от тях физически увреждания, медицинско удостоверение от Психиатрична болница, гр. Кърджали, с което се удостоверява посттравматично стресово разстройство на дъщеря й Ширин Мустафова, снимки, свидетелстващи за получените наранявания.
 
       Конституционната роля на омбудсмана - да се застъпва за правата и свободите на гражданите - изисква омбудсманът да очертае изрично пред органите на властта какви са техните задължения от гледище на конституционните гаранции и правозащитни стандарти, установени в практиката на Европейския съд за правата на човека в Страсбург в подобни случаи.
 
       В Становището на институцията се подчертава, че:
 
-               Трайната практика на Съда в Страсбург постановява, че когато има оплакване от жалбоподател за малтретиране от страна на полицията и са налице видими признаци на физическо или друго увреждане, тежестта на доказване се прехвърля върху органа, който е провел съответната акция или следствено действие. С други думи, щом има данни, че гражданин видимо е пострадал по време на полицейска акция или докато е бил задържан, неговото оплакване трябва да се разглежда като обосновано съмнение за полицейско насилие и не гражданинът, а полицейските органи трябва да представят убедителни доказателства, че нараняванията и медицинското състояние на пострадалия не са получени при действията на полицейските служители или са резултат от законосъобразно действие на полицията.
-               Установени са три задължителни изисквания към държавите-страни по Конвенцията при извършването на подобни разследвания: те трябва да бъдат а) изчерпателни, б) ефективни и в) да водят до разкриване и наказване на нарушителите. Това означава, че разследванията трябва да бъдат бързи и навременни, да не са с уклон към защита на полицейските служители и да се извършват от компетентни органи, които биха могли да ангажират и съответната наказателна и дисциплинарна отговорност на виновните служители, в случай, че има такива основания.
-               Наред с това разследващите екипи трябва да са независими от органите, чиито действия се разследват, както йерархически и институционално, така и практически. В хода на самото разследване трябва да бъдат разпитани всички полицейски служители, участвали в инцидента и да се постави акцент върху събирането на обективни доказателства чрез криминалистични и съдебно-медицински експертизи и др.
 
Пълният текст на Становището на омбудсмана по жалбата на Айсел Мустафова е публикувано на Интернет сайта на институцията.    
 
 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България