Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: НАП да провери дали топлофикациите вдигат изравнителните сметките с по-висок ДДС

сряда, 24.08.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до новия изпълнителен директор на Националната агенция за приходите Борис Михайлов, в която поиска проверка на всички топлофикационни дружества в страната дали прилагат намалената ставка от 9% ДДС за изравнителните фактури за отоплителния сезон 2021-2022 г.

24 август 2022 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до новия изпълнителен директор на Националната агенция за приходите Борис Михайлов, в която поиска проверка на всички топлофикационни дружества в страната дали прилагат намалената ставка от 9% ДДС за изравнителните фактури за отоплителния сезон 2021-2022 г.

Както е известно, Народното събрание намали ДДС за централното отопление от 20% на 9%, считано от 9 юли 2022 г.

Повод за препоръката на омбудсмана са множеството жалби и сигнали от граждани срещу високите изравнителни сметки за топлинна енергия, фактурирани от най-голямото предприятие в сектора  - „Топлофикация София“ ЕАД. 

Проф. Ковачева обръща внимание, че голяма част от изравнителните фактури са с „Дата на издаване / Дата на данъчно събитие“ 31 юли 2022 г., тъй като те се издават въз основа на изравнителните сметки за периода, изготвени от топлинните счетоводители, в срок до 15 юли 2022 г.

 „Преглед на предоставени от гражданите изравнителни фактури, издадени от „Топлофикация София“ ЕАД, показва, че към 31.07.2022 г. топлопреносното предприятие начислява за топлинната енергия за отопление стандартната ставка 20% на данъка върху добавената стойност (ДДС), вместо намалената ставка 9% в сила от 09.07.2022 г., съгласно § 15д, ал. 2, т. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за ДДС, приет със Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. (обн. - ДВ, бр. 52/05.07.2022 г.)“, пише проф. Ковачева.

Поради това, че най-голямото топлопреносно предприятие в страната е приложило в нарушение на ЗДДС за изравнителните фактури, издадени след 9 юли 2022 г., ставка 20% ДДС, общественият защитник настоява проверката на НАП да обхване и всички останали топлофикационни дружества.

„Тъй като § 15д, ал. 2, т. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗДДС касае облагането и на доставките на природен газ с по-ниската ставка на данъка в размер на 9%, проверката смятам е наложително да обхване и прилагането на тази законова разпоредба от страна на газоснабдителните дружества“, категорична е Диана Ковачева.

Тя посочва, че намаляването на ставката на ДДС за доставките на централно отопление и природен газ представлява антикризисна мярка срещу безпрецедентното им поскъпване, което е видно от стенограмите от заседанията на парламентарните Комисия по бюджет и финанси, Комисия по енергетика, Комисия по икономическа политика и иновации и други.

Омбудсманът допълва, че относно практическото приложение на § 15д от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за ДДС на 15 юли 2022 г. е издадено Указание от бившия зам. министър-председател по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев, с които топлофикационните дружества трябва да са запознати.

Ковачева подчертава, че съгласно ЗДДС при доставка с периодично или непрекъснато изпълнение, всеки период, за който е уговорено плащане, се смята за отделна доставка и данъчното събитие за нея възниква на датата, на която плащането е станало дължимо (чл. 25, ал. 4). Посочва, че на датата на възникване на данъчното събитие възниква задължение за данъчното регистрираното лице да начисли ДДС (чл. 25, ал. 6, т. 1).

„В тази връзка становището ми, в качеството на защитник правата и интересите на гражданите е, че начисляването на ставка от 20% на ДДС вместо намалената ставка от 9% от страна на „Топлофикация София“ ЕАД по изравнителните сметки, фактурирани към 31.07.2022 г., е незаконосъобразно и значително ощетява клиентите на дружеството“, заключава Диана Ковачева.

  • Препоръката тук (546.06 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България