Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът настоя за равнопоставеност и компенсации на всички битови потребители на природен газ

понеделник, 28.03.2022
Омбудсманът Диана Ковачева отново изпрати писмо до вицепремиера по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев и до министъра на енергетиката Александър Николов, в което ги сигнализира, че до институцията продължават да постъпват жалби от граждани по Програмата за компенсиране на битови клиенти на природен газ и топлофикационни дружества, които използват като основно гориво природен газ.
28 март 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева отново изпрати писмо до вицепремиера по еврофондовете и министър на финансите Асен Василев и до министъра на енергетиката Александър Николов, в което ги сигнализира, че до институцията продължават да постъпват жалби от граждани по Програмата за компенсиране на битови клиенти на природен газ и топлофикационни дружества, които използват като основно гориво природен газ.

След като в началото на март омбудсманът поиска увеличение на компенсациите за битовите потребители на синьото гориво този път тя информира, че стотици клиенти на топлинна енергия, произведена от природен газ, са изключени неоснователно от Програмата за компенсиране, която предвижда подпомагане с фиксирана сума на един мегаватчас, само защото са клиенти на търговски дружества, които произвеждат топлоенергия чрез общ газов котел в сграда - етажна собственост.

„Поради малките генериращи мощности на тези производители, законодателят им е дал право да работят без да бъдат лицензирани от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Такива дружества са например „Компания за енергиен мениджмънт“ ЕООД (с 1 422 клиенти) и „Термо Плюс“ ООД“, посочва омбудсманът и допълва, че по Закона за енергетиката прилаганите от тях цени за снабдяване с топлинна енергия не подлежат на регулиране от КЕВР.

Диана Ковачева подчертава, че потребителите на енергия от малки газови котли не са защитени от мораториума върху регулираните цени на електрическата енергия, топлинната енергия и питейната вода, приет от 47-ото Народно събрание, но остават и извън обхвата на приложение на Програмата за компенсиране. 

Затова омбудсманът настоява за допълнение на Програмата за компенсиране, одобрена с РМС № 31/2022 г. и изменена с РМС № 93/2022 г., за да бъдат равнопоставени всички битови клиенти, които използват топлинна енергия от основно гориво природен газ.

„Смятам за справедливо и наложително битовите клиенти на топлинна енергия от природен газ, доставена от малки производители, да получат подкрепа от държавата във връзка с екстремно високите цени на горивото, със задна дата - от м. декември 2021 г.“, заключва общественият защитник.

Писмото тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България