Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът няма основание да поиска от ЦИК възобновяване на административното производство по решението за коалиция „За нашето бъдеще” – Аврен

вторник, 25.10.2011
Константин Пенчев отказа да отправи предложение до Централната избирателна комисия (ЦИК) за възобновяване на административното производство по Решение № 1239-МИ/18.10.2011 г. С искане да направи такова предложение, омбудсманът бе сезиран от Галина Янева – представител на коалиция „За нашето бъдеще”
София, 25 октомври 2011г.

Константин Пенчев отказа да отправи предложение до Централната избирателна комисия (ЦИК) за възобновяване на административното производство по Решение № 1239-МИ/18.10.2011 г. С искане да направи такова предложение, омбудсманът бе сезиран от Галина Янева – представител на коалиция „За нашето бъдеще”, регистрирана за участие в местните избори в ОИК – Аврен,  и Петя Ставрева – председател на политическа партия „Обединени земеделци”, член на коалиция „За нашето бъдеще”.
 
Съгласно Административнопроцесуалния кодекс (АПК), омбудсманът може да отправи предложение до съответния компетентен орган за възобновяване на административно производство по отношение на влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, когато съществено е нарушено някое от изискванията за законосъобразността му. В конкретния случай става въпрос за Решение № 1239-МИ на ЦИК по жалба срещу Решение № 56/19.09.2011 г. и Решение № 58/20.09.2011 г. на ОИК – Аврен. Решение № 1239-МИ е постановено, след като Решение №1037-МИ на ЦИК е отменено с Определение № 5428 по адм. дело № 8663/2011 г. на Административен съд – София-град, потвърдено от Върховния административен съд. Преписката е изпратена на ЦИК за ново произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени от съда. В отговора на омбудсмана пише: „Следователно ЦИК се е произнесла след обжалване на нейното решение пред съд и в случая не е налице една от предпоставките за възобновяване на производството, а именно актът да не е бил оспорен по съдебен ред. Не намирам, че е налице и втората предпоставка за възобновяване на производството от омбудсмана – съществено да е нарушено някое от изискванията за законосъобразност на акта”. Според жалбоподателите, в производството ЦИК не е взела предвид, че всички материални и процесуални действия на представителите на политическите партии, членове на коалиция „За нашето бъдеще”, са потвърдени от председателите на тези партии с писмени становища и че ЦИК е извършила съществено нарушение на процесуалните правила, като не е изискала такива становища от партиите, които се явяват заинтересовани страни в производството. „В случая става въпрос за преценка на ЦИК на представените документи и доказателства по преписката, което може да води до необоснованост на акта, но не е съществено нарушение на законосъобразността му” – категоричен е Константин Пенчев.
 
В отговора си той напомня, че омбудсманът е държавен орган, призван да защитава правата и свободите на гражданите, когато те се засягат или нарушават от държавните и общинските органи и техните администрации. В този смисъл трябва да се разбира и правомощието, което му е дал законодателят с чл. 100 от АПК. Омбудсманът може да отправя предложение за възобновяване на административното производство по отношение на влязъл в сила акт, който не е бил оспорен пред съда, когато съществено е нарушено някое от изискванията за законосъобразността му, при условие, че с този акт се засягат права и свободи на гражданите. Подобно разбиране е в съответствие и с тълкуването на правомощията на омбудсмана от Конституционния съд. В определение № 8/2010 г. КС приема, че „съгласно Конституцията и Закона за омбудсмана, той има задължението да бъде застъпник на правата и свободите на гражданите. А това са закрепените в Конституцията права, които са присъщи и неотменими на човека и гражданина, като право на живот, лична свобода и неприкосновеност, на адвокатска защита, защита срещу посегателство върху честта, достойнството и доброто име, неприкосновеност на жилището, свобода и тайна на кореспонденцията и на другите съобщения, свобода на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и др.”
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България