Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът оспорва в Конституционния съд текстове от Закона за местното самоуправление и местната администрация

понеделник, 26.03.2007
26.03.2007 - Днес, на официална пресконференция, омбудсманът на Република България обяви мотивите за сезирането от страна на институцията на Конституционния съд за обявяване за противоконституционна на разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
26 март 2007 г. Днес, на официална пресконференция, омбудсманът на Република България обяви мотивите за сезирането от страна на институцията на Конституционния съд за обявяване за противоконституционна на разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА). Според националния защитник оспорваната разпоредба, с която се въвежда задължителното изискване кметовете на общини и на райони да притежават минимум образователно-квалификационна степен „бакалавър”, нарушава редица права на гражданите, залегнали в Конституцията на Република България. Омбудсманът е категоричен, че спорният текст от ЗМСМА противоречи на конституционно-регламентирани принципи като народния суверенитет и забраната за дискриминация при упражняване на избирателното право (активно и пасивно), включително въз основа на признака образование. В искането се изтъква, че единствено суверенният народ може да преценява чрез гласуване дали даден кандидат притежава нужната образователна подготовка, опит и качества за заемане на пряко избираема длъжност. Липсата на определена образователна степен не може да бъде пречка за упражняване на правото на всеки гражданин да се кандидатира за пряко избираема длъжност, така както такава пречка не може да бъде неговото икономическо благосъстояние или принадлежността към определена социална прослойка. Като страни по делото се предлага да бъдат конституирани Народното събрание, Министерски съвет, Националното сдружение на общините в Република България, Съюзът на юристите в България и Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. На пресконференцията бяха обявени и мотивите, с които омбудсманът отказва да сезира Конституционния съд за обявяване за противоконституционни текстове от Закона за камарата на строителите. Омбудсманът беше сезиран в началото на тази година от Съюза за стопанска инициатива, Българската предприемаческа камара, Националната асоциация на строителите на жилища в България и Националната строителна федерация. Според представителите на тези организации „Законът за камарата на строителите и въведеният чрез него Единен професионален регистър по недопустим начин нарушават свободата на сдружаване, ерозират социалния диалог и създават ненужни монополни и квазидържавни структури”. След обстойна експертна проверка на казуса омбудсманът е категоричен, че не са налице необходимите конституционни и правни аргументи, които да станат основание за сезиране на Конституционния съд. Според националния защитник оспорваният закон не накърнява правото на сдружаване на гражданите. Законът предвижда създаване на професионална организация на строителите като юридическо лице, на което държавата възлага определени функции от публично естество. Изрично се посочва, че членството в тази професионална организация е доброволно. Позицията на омбудсмана е, че с предвидените в закона създаване на Централен професионален регистър, категоризация на строежите и степенуване на изискванията към строителите, които могат да изпълняват строежи от различните категории, ще се гарантират по-пълно правата на гражданите като потребители на строителни услуги и намаляването на дела на сивата икономика в строителния отрасъл. [b] Целия текст на искането до КС можете да прочетете [url=http://www.ombudsman.bg/index.php?action=view&item=opinions&id=124]ТУК[/url], а мотивите за отказа за сезиране са достъпни [url=http://www.ombudsman.bg/index.php?action=view&item=opinions&id=123]ТУК[/url][/b]
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България