Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът пита: Има ли опасност хиляди домакинства в Перник да останат без топла вода и парно 2027 г.

сряда, 13.09.2023
Проектът на Териториален план за справедлив преход на област Перник да бъде преработен и допълнен с конкретни мерки, които да гарантират защита на интересите на битовите клиенти на топлоснабдителни услуги в града с фокус върху сигурността на доставките и формирането на възможно най-ниски цени. Такова становище изпрати омбудсманът Диана Ковачева до министъра на енергетиката Румен Радев по повод публикувания за обществено обсъждане проект (Проект на ТПСП).

13 септември 2023 г.

 

Проектът на Териториален план за справедлив преход на област Перник  да бъде преработен и допълнен с конкретни мерки, които да гарантират защита на интересите на битовите клиенти на топлоснабдителни услуги в града с фокус върху сигурността на доставките и формирането на възможно най-ниски цени. Такова становище изпрати омбудсманът Диана Ковачева до министъра на енергетиката Румен Радев по повод публикувания за обществено обсъждане проект (Проект на ТПСП).

„Дълбока загриженост и безпокойство буди планът за ускорено затваряне на мощности в „Топлофикация-Перник“ АД, които понастоящем осигуряват централно топлоснабдяване с гореща вода и отопление на около 20 хиляди домакинства в гр. Перник. С притеснение отбелязвам, че хилядите битови клиенти на централното топлоснабдяване в гр. Перник не са определени като заинтересована страна от нисковъглеродния преход. Няма и гаранции, че техните интереси ще бъдат защитени след 2026 г. Във връзка с това смятам, че съществен пропуск в Проекта на ТПСП е липсата на визия за бъдещето на централното топлоснабдяване на гр. Перник“, пише проф. Ковачева.

Тя отбелязва, че въпросният проект дава индикации за четири възможни варианта. Единият е електрификация на отоплението, вторият - в ТЕЦ „Република“, част „Топлофикация-Перник“ АД, да се извърши промишлена реконструкция и технологично преминаване към друг енергиен източник – различен от въглищата, за да се намалят въглеродните емисии. В трития - ТЕЦ „Република“ да не премине към друг енергиен източник и да спре през 2027 г. Т.е. да се замести от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), като са предвидени 105 MW електрическа мощност, 502 MW топлинна мощност - фотоволтаици, зелен водород, геотермална енергия, вятърни турбини или биометан. Четвъртият вариант е при хипотезата ТЕЦ „Република“ да не премине към друг енергиен източник и да спре през 2027 г., като до този срок не са изградени необходимите за топлоснабдяването на битовите клиенти в гр. Перник заместващи мощности.

Общественият защитник обръща внимание, че съществен недостатък на предоставената за обществено обсъждане информация е липсата на данни дали всеки от тези варианти е проучен от Министерството на енергетиката, дали са проведени консултации с дружеството лицензиант за дейността „пренос на топлинна енергия“ на територията на гр. Перник и как при всеки от тези варианти ще бъдат защитени интересите на битовите клиенти да получават сигурно, качествено и непрекъснато снабдяване с топлинна енергия на достъпни цени.

„Стои въпросът дали при преминаване към електрификация на отоплението на сградите – етажна собственост (СЕС), електроразпределителните мрежи в гр. Перник и вътрешните електрически инсталации в сградите и в жилищата на гражданите могат безпроблемно да понесат допълнителните електрически товари. В случай че се планира заместване на въглищни топлинни мощности с топлинни мощности от ВЕИ, направени ли са проучвания за тяхното разполагане и съответно за използваемостта на съществуващата топлоснабдителна инфраструктура“, пита Диана Ковачева.

Тя подчертава, че за битовите клиенти е важно преходът към нискоемесионно отопление да не изисква от тях да правят съществени собствени разходи за изграждане на нови съоръжения или вътрешни инсталации.

„Смятам за справедливо, ако такива инвестиции се налагат, те да бъдат изцяло обезпечени с обществени средства, тъй като произтичат от решения на държавни институции“, категорична е проф. Ковачева.

Тя посочва още, че по информация на енергийното министерство от 9 август т.г. ТПСП за областите Стара Загора, Перник и Кюстендил ще бъдат изпратени към Европейската комисия за одобрение като ключово условие трите най-засегнати от енергийния преход региона да получат подкрепа на стойност 1,15 млрд. евро.

Омбудсманът подчертава, че в проекта за област Перник е записано, че  „Предвидените траектории за енергиен преход отчитат допълнително Плана за възстановяване и устойчивост на България (ПВУ), одобрен през май 2022 г., като се приема, че производството на електроенергия от въглища ще спре до 2038 г. Подобна траектория е възложена с решение на Народното събрание от 12 януари 2023 г.“ Диана Ковачева настоява за отговор поради какви причини за извършването на нискоемисионната трансформация в ТЕЦ „Република“ е определен ускорен график до 2026 г.

„Има ли опасност хиляди битови клиенти на централното топлоснабдяване в гр. Перник да останат без обслужване през 2027 г. и какви конкретни стъпки ще бъдат предприети, за да не се допусне енергийна несигурност за потребителите“, пита омбудсманът и настоява енергийното министерство да даде оценка доколко е реалистично инвестициите в новите заместващи нискоемисионни или ВЕИ топлинни мощности да се осъществят с бързи темпове в следващите три години.

  • Становището тук (463.71 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България