Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: По-висока цена за по-лошо качество на водата в Добрич е абсурдно

сряда, 03.05.2023
Омбудсманът Диана Ковачева се обяви категорично против увеличение на цената на водата в област Добрич за 2023 г. Това стана ясно на днешното заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), организирано по повод обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество за периода 2022 – 2026 г.

3 май 2023 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева се обяви категорично против увеличение на цената на водата в област Добрич за 2023 г. Това стана ясно на днешното заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), организирано по повод обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество за периода 2022 – 2026 г.

Становището на проф. Ковачева бе представено от Нина Бояджиева – началник на отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“ в институцията на обществения защитник.

 „Съгласно проекта на решение КЕВР ще увеличи с 24,45% цената на ВиК Добрич спрямо действаща – от 3,01 лв. /с ДДС/ на 3,75 лв. /с ДДС/, и това при положение, че заложената комплексна цена на ВиК услугите за 2023 г. в бизнес плана - 4,471 лв. /с ДДС/, е намалена от КЕВР с 16,22% поради пълно неизпълнение на 5-те показателя за ефективност за 2021 г. - качество на питейната вода в големите зони, налягане във водоснабдителната система, рехабилитация на водопроводната мрежа, събираемост, ефективност на изграждане на водомерното стопанство“, подчерта Бояджиева.

Тя обърна внимание, че има и неизпълнение на инвестициите в публични дълготрайни активи с 13,557%.

Изтъкна, че за 2021 г. от 30 показателя за качество 18 не са били изпълнени, като например – ниво на покритие с ВиК услуги, качество на питейната вода в големи и малки зони, непрекъснатост на водоснабдяването, налягане във водоснабдителната система, рехабилитация на водопроводната мрежа, активен контрол на течовете.

„Прави впечатление, че от 2018 г. насам се увеличава броят на неизпълнените показатели за качество:  2018 г. – 15; 2019 г. – 16; 2020 г. – 14; 2021 г. – 18“, акцентира още представителят на омбудсмана.

Бояджиева допълни, че на сайта на ВиК Добрич периодично има съобщения за аварии в редица населени места, като същевременно в бизнес плана на ВиК дружеството е посочено, че една от целите му е предприемането на мерки за подобряване на водоснабдяването в селища с режим на водоподаване, без да става ясно какви са тези мерки.

Тя обърна внимание, че  и за този ВиК оператор няма данни за проведени консултации с потребителите, което е в нарушение на чл. 26, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредбата за регулиране на качеството на водоснабдителните и канализационни услуги (НРКВКУ).

„Посочените от ВиК оператора „резултати“ от консултации с потребителите, които КЕВР приема, представляват мерки, които ще се предприемат за повишаване удовлетвореността на клиентите“, изтъкна Бояджиева.

Тя подчерта, че към бизнес плана на ВиК оператора също няма приложени становища на общините съгласно  чл. 27, ал. 2 от Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите. Обърна внимание, че бизнес планът е внесен от ВиК Добрич на 14 март 2023 г. с технико-икономически анализ за 2020 г. и посочи, че в края на 2020 г. дружеството е било на печалба от 120 хил. лв., но в края на 2021 г. приключва на загуба от 107 хил. лв.

Началникът на отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“ в институцията на омбудсмана изтъкна и друг факт – числеността на персонала при този оператор не се определя спрямо броя на обслужваните потребители, каквото е законовото изискване  - чл. 2, ал. 1, т. 15 от НРКВКУ и чл. 9, ал. 2, т. 15 от Закона за регулиране на ВиК услугите.

„Видно от Доклада на КЕВР средната цена на тока е определена на база на данните за периода януари – юни 2021 г. В бизнес плана са посочени данни за средните цени на тока на енергийната борса  за периода юли –декември 2021 г. Въпросът ни е – това техническа грешка ли е, ако не – защо има разминаване в базовия период между Доклада и бизнес плана“, попита Бояджиева.

Тя подчерта, че от финансовия отчет на ВиК Добрич за 2021 г. се установява, че за 2021 г. са получени компенсации за цените на тока в размер на 3 319 000 лв., представляващи 34,35% от разходите за ток за цялата 2021 г., които не са отчетени при формирането на средните цени в плана.  Изтъкна, че точно заради това омбудсманът не приема за икономически обосновани цените за електрическа енергия.

„Очакваме отговор - защо при изчисляването на средната цена на тока не са включени и компенсациите, които ВиК Добрич е получило за 2021 г.“, подчерта представителят на омбудсмана.

 Нина Бояджиева обърна внимание и на друг проблем – залагане на по-малко разходи за инвестиции - от 11 449 000 лв. на  6 088 000 лв. и то на фона на увеличения брой на ремонти спрямо предишния регулаторен период. Тя попита дали с намаление на инвестициите с около 47% ще се подобри качеството на ВиК услугата в област Добрич.

  • Становището тук (400.40 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България