Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът пое ангажимент за решаване на проблеми на работещите, свързани с отчитането на работното време

понеделник, 14.02.2011
Националният омбудсман се срещна с представители на федерации - колективни членове на КТ „Подкрепа”, които го запознаха с проблеми, свързани с работното време и засягащи мнозинството от работещите в България. Според синдикалистите, промени, направени в годините на прехода в нормативната база по управлението на документацията и отпадането на БДС в тази сфера,
София, 14 февруари 2011г.

Националният омбудсман се срещна с представители на федерации - колективни членове на КТ „Подкрепа”, които го запознаха с проблеми, свързани с работното време и засягащи мнозинството от работещите в България. Според синдикалистите, промени, направени в годините на прехода в нормативната база по управлението на документацията и отпадането на БДС в тази сфера, без да е създадена унифицирана система за отчитане на работното време, сериозно са нарушили правата на работещите. „В момента работещите на повечето места няма как да удостоверят присъствието си на работното място и така стават изцяло зависими от отчетността на работодателя. Това е в противоречие с Кодекса на труда, който дава на работодателя права да разпределя работното време, докато отчитането следва да е право на двете страни по индивидуалния трудов договор” – твърдят представителите на КТ „Подкрепа”. Според тях, неограничената власт на работодателя за отчитане на работното време, най-често в електронни системи, податливи на манипулиране, са предпоставка за злоупотреби в ущърб на работещите, свързани с търсене на дисциплинарна отговорност за неспазване на работното време, без да е налице нарушение; манипулиране или създаване на отчетни документи за работното време, несъответстващи на реално отработеното; принуждаване за работа допълнително, без да се отчита и заплаща извънреден труд; невъзможност на работещия да защити правата си пред контролните органи и пред съда, поради липса на документи. До всички тези проблеми води и липсата на законово изискване за работодателите да регистрират в Инспекцията по труда вътрешните нормативни документи на предприятията, като Правилник за вътрешния трудов ред, Вътрешни правила за работната заплата и др., което, според синдикатите, позволява на работодателя да извършва по всяко време подмяна на текстове в тях.
 
На срещата стана ясно, че има и друг важен проблем, свързан с неравностойното положение при ползване на почивните дни от работещите при сумирано отчитане на работното време, спрямо тези на подневно отчитане. „Съществуващата „подвижност” на почивните дни при работещите на сумирано отчитане на работното време и то без допълнително заплащане за работа в събота и неделя е дискриминационна. По този начин се избягва заплащането на извънреден труд” – твърдят от КТ „Подкрепа”. Според тях, отпадането на изискването в Кодекса на труда за доказване на технологична необходимост от сумирано отчитане на работното време е довело до повсеместно въвеждане на работа на три смени.  
 
Константин Пенчев пое ангажимент да анализира поставените проблеми, след което да посредничи за решаването им чрез организирането на среща между представители на синдикатите, Министерството на труда и социалната политика, Инспекцията по труда и работодателските организации.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България