Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска КЕВР да използва надеждни данни за социалната поносимост на цената на водата

четвъртък, 19.10.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. Иван Иванов по повод общественото обсъждане на Проекта за изменение на Указания за образуване на цените на водоснабдителните и канализационните услуги чрез метода „горна граница на цени“ за регулаторния период 2022-2026 г.

19 октомври 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. Иван Иванов по повод общественото обсъждане на Проекта за изменение на Указания за образуване на цените на водоснабдителните и канализационните услуги чрез метода „горна граница на цени“ за регулаторния период 2022-2026 г.

Проф. Ковачева е категорична, че когато се определя социалната поносимост за съответната година трябва да се използват само и единствено надеждните данни на Националния статистически институт (НСИ) за съответните години.

„По време на общественото обсъждане на Указанията за образуване на цените на водоснабдителните и канализационните услуги чрез метода „горна граница на цени“ за регулаторния период 2022-2026 г. през м. април 2021 г. подчертах, че проблемът с високата максимална грешка в изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ следва да бъде разрешен и настоях КЕВР да предприеме необходимите мерки“, пише омбудсманът. 

Диана Ковачева се позовава на писмо на НСИ с изх. № 07-04-1172#2/09.10.2023 г., адресирано до КЕВР и до омбудсмана, като обръща внимание, че НСИ определя като нежелание от страна на Регулатора да се съобрази с бележките и становищата им относно промени в съответните нормативни документи за източник на информация за доходите на домакинствата при определяне на социалната поносимост на цената на ВиК услугите.

 „Предложените текстове по т. 52.2.2, т. 52.3.2, т. 52.4.2: В случай че не бъдат предоставени данни за разполагаем средномесечен паричен доход на лице от домакинството по области от изследване „Наблюдение на домакинските бюджети,  Комисията  използва данни за социалната поносимост на цените на ВиК услугите от одобрения бизнес план за 2024 г., съответно 2025 г. и 2026 г., следва да отпаднат“, категорична е проф. Ковачева.

Тя подчертава, че по този начин изчисляването на социалната поносимост започва на база на данните за разполагаем средномесечен паричен доход на лице от домакинство по области от статистическо изследване на НСИ за 2020 г. И допълва, че от представената публична информация от НСИ за 2020 г., данните за 23 области са с максимална стохастична грешка над 10%. Това са областите Видин, Враца, Ловеч, Монтана, Габрово, Разград, Русе, Силистра, Варна, Добрич, Търговище, Шумен, Сливен, Стара Загора, Ямбол, Благоевград, Кюстендил, Кърджали, Пазарджик, Смолян, Хасково, Пловдив и Перник.

Посочва още, че определянето на средния месечен доход на домакинство в съответния регион е статистическа дейност, която по Закона за статистиката се осъществява от НСИ затова Регулаторът би следвало да ползва само данни, предоставени от Националния статистически институт.

Омбудсманът допълва, че текстът на т. 52.2.2 не е в съответствие с извършеното на 9 октомври 2023 г. актуализиране на данните за общия доход средно на домакинство от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ за всяка област от 2017 г. до 2022 г., с добавена максимална стохастична грешка.

Обръща внимание и на факта, че НСИ е публикувала данни за 2022 г., от които е видно, че в 18 области максималната стохастична грешка е с над 10 %, което според НСИ ги прави ненадеждни. Това са областите Монтана, Велико Търново, Русе, Габрово, Пазарджик, Стара Загора, Ловеч, Търговище, Разград, Силистра, Враца, Ямбол, Смолян, Добрич, Кърджали, Кюстендил, Перник, Шумен.

  • Становището тук (486.39 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България