Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска от държавата спешна компенсация за тройно по-високите сметки за газ

четвъртък, 18.08.2022
Омбудсманът Диана Ковачева настоя пред служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния министър на енергетиката Росен Христов държавата да предприеме спешни мерки за финансова подкрепа на битовите клиенти на природен газ и на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, които осигуряват топлоснабдяване на жилищни сгради.

18 август 2022 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева настоя пред служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния министър на енергетиката Росен Христов държавата да предприеме спешни мерки за финансова подкрепа на битовите клиенти на природен газ и на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, които осигуряват топлоснабдяване на жилищни сгради.

„Предлагам приоритетно изработване на нова правителствена програма за компенсиране на част от повишените разходи за природен газ на домакинствата и на топлопреносните предприятия. Смятам, че срокът на действие на новата програма следва да бъде поне до края на 2022 г. с разчети за удължаването й до края на отоплителния сезон през м. април 2023 г.“, пише омбудсманът.

Повод за тази препоръка на проф. Ковачева са множеството жалби и сигнали, в които хората търсят помощ заради невъзможност да заплащат високите сметки за топлинна енергия и природен газ.

„С дълбока загриженост се обръщам към Вас по повод безпрецедентното нарастване на цените на природния газ за битовите потребители, както и за топлофикационните дружества, които топлоснабдяват стотици хиляди български домакинства. Само за последните два месеца цената на природния газ, продаван от обществения доставчик „Булгаргаз“ ЕАД, се увеличи повече от два пъти – от 141,76 лв./МВч за м. юни 2022 г. на 298,29 лв./МВч за м. август 2022 г. Официалното заявление на държавното дружество е за ново повишение на цената до 315,61 лв./МВч за м. септември 2022 г.“, подчертава Диана Ковачава.

Тя се аргументира с факта, че битовите потребители на природен газ през м. декември 2021 г. при значително по-ниска регулирана цена на горивото – 102,33 лв./МВтч, са получавали финансова подкрепа от държавата по правителствената Програма за компенсиране на битови клиенти на природен газ и топлофикационни дружества, използващи като основно гориво природен газ, с подпомагане с фиксирана сума на един МВч. Затова те с основание очакват държавната подкрепа да продължи в условията на двойно и тройно увеличение на регулираните цени на горивото.

„Известно е, че действието на правителствената Програма за компенсиране приключи на 31 май 2022 г. С това беше прекратена и помощта за топлофикационните предприятия, които използват като основно гориво природен газ. Стопански ръководители от сектор „Топлоснабдяване“ ме информираха за тежко финансово състояние на някои от дружествата (напр. „Топлофикация - Враца“ ЕАД и „Топлофикация - Бургас“ АД), породено от значителните разлики между прогнозните и действителните цени на природния газ, определени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР)“, допълва омбудсманът.

В препоръката си Ковачева подчертава още, че според мениджърите съществува реална опасност тези дружества да се окажат в невъзможност за изпълнение на основното им задължение да осигуряват непрекъснатост на доставките на топлинна енергия, като и че не са изключени и фалити.

Омбудсманът подчертава, че най-голямото предприятие в сектора – „Топлофикация София“ ЕАД, има 421 млн. лв. акумулиран недовзет приход към 31 юли 2022 г.

„Както е известно, КЕВР утвърди рязко поскъпване на топлата вода и парното за клиентите на топлофикационните дружества средно с 30% (без ДДС) за ценовия период от 01.07.2022 г. до 30.06.2023 г., като за „Топлофикация София“ ЕАД увеличението е с 39,99%. Категорично е становището ми, че този ръст прекрачва границите на социалната поносимост. Но дори това екстремно повишение е изчислено въз основа на прогнозна цена на природния газ в размер на 115,67 лв./МВч, а топлофикациите в момента заплащат горивото на два и половина пъти по-висока цена“, допълва омбудсманът с настояването компенсациите да продължат за битовите клиенти на синьо гориво и топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, топлоснабдяващи жилищни сгради.

  • Препоръката тук (540.42 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България