Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска от КЕВР да „разсекрети“ новите цени за ток, парно и топлата вода, поискани от дружествата

понеделник, 08.05.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. д-р Иван Иванов, в която настоя за максимална публичност и прозрачност на цялостния процес по ценообразуването в енергийния сектор.

8 май 2023 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. д-р Иван Иванов, в която настоя за максимална публичност и прозрачност на цялостния процес по ценообразуването в енергийния сектор.

Повод за тази препоръка са публикуваните от Регулатора „заявления за утвърждаване на цени“, внесени от дружества лицензианти в секторите „Електроенергетика“ и „Топлоенергетика“, за ценовия период 1 юли 2023 г. – 30 април 2024 г., където на практика в значителна част от тях липсват крайните цени на електрическата и топлинната енергия. Проблемът е, че тези ключови числови изражения са заличени в документите с мотива за търговска и/или производствена тайна на дружествата.  

„Обръщам внимание, че това са предложенията на дружествата за крайни цени, а не изходни данни за формирането им, за които би имало основания да се смята, че представляват търговска и/или производствена тайна“, пише проф. Ковачева.

Тя е  категорична, че по този начин гражданите и други заинтересовани страни са лишени неоснователно от информация - в разрез с текста на чл. 15, ал. 2 от Закона за енергетиката, съгласно който КЕВР публикува на интернет страницата си предложенията на енергийните предприятия за утвърждаване на цени, заедно с всички изходни данни.

„Недопустимо е в публикуваните от КЕВР предложения за цени да липсват самите цени. По този начин не се изпълнява целта на закона“, подчертава омбудсманът.

Диана Ковачева се позовава и на правото на гражданите да получават информация, залегнало и в Хартата на основните права на Европейския съюз (ОВ, С 326/391 от 26 октомври 2012 г.).

Тя обръща внимание и на друг факт - с всяка изминала година се увеличава броят на дружествата от секторите „Електроенергетика“ и „Топлоенергетика“, които определят като „тайна“ предложените от тях крайни цени и подчертава, че „веднъж допусната, поради липсата на публичност и прозрачност тази практика подкопава доверието към регулаторния процес“.

„Като отчитам многобройните аспекти на сложната ситуация в енергийния сектор, свързана с екстремно високите цени на енергийните ресурси на международните пазари, както и на квотите за въглеродни емисии, категоричното е становището ми, че цялостният процес на ценообразуването в енергийния сектор следва да бъде максимално публичен и прозрачен“, пише Диана Ковачева. Тя настоява за предприемането на своевременни действия за  публикуване на предложенията на дружествата лицензианти за крайните цени преди процедурата за обществено обсъждане на заявленията - чл. 14 от Закона за енергетиката.

В заключение омбудсманът подчертава, че поисканите от топлопреносните предприятия в пъти увеличения на цените на топлата вода и парното от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г. са неоснователни, както и че търговията с електрическа и топлинна енергия трябва да се извършва при гарантиране и на интересите на потребителите - чл. 2, ал. 2 от Закона за енергетиката.

 

  • Препоръката тук (284.24 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България