Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска от МЗ още промени за по-адекватни оценки от ТЕЛК

четвъртък, 29.07.2021
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до служебния здравен министър д-р Стойчо Кацаров, в което поиска допълнителни промени в Наредбата за медицинската експертиза (НМЕ), така че да се постигне по-адекватна оценка на здравословното състояние на гражданите, които се явяват пред Териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК). Повод за становището й са сигналите и жалбите от различни организации на хората с увреждания, свързани с приетите наскоро промени в Наредбата за медицинската експертиза, която е в сила от 16 юли 2021 г.
29 юли 2021 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до служебния здравен министър д-р Стойчо Кацаров, в което поиска допълнителни промени в Наредбата за медицинската експертиза (НМЕ), така че да се постигне по-адекватна оценка на здравословното състояние на гражданите, които се явяват пред Териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК). Повод за становището й са сигналите и жалбите от различни организации на хората с увреждания, свързани с приетите наскоро промени в Наредбата за медицинската експертиза, която е в сила от 16 юли 2021 г.


След препоръка на омбудсмана до здравния министър въпросната наредба беше изменена по отношение на дефинитивните (необратимите) състояния на гражданите с увреждания. Ден след приемането й в МС, на заседанието на Съвета за наблюдение на хората с увреждания, председателствано от доц. Ковачева, инж. Светослав Чернев от „Национална организация Малки български хора“ сигнализира, че нормативният акт създава условия за нарушаване на правата на малките хора и за дискриминация, която ги изправя едни срещу други. Чернев беше категорично против факта, че информацията с последните промени за дефинитивните увреждания не е била обществено достъпна и се случва без обществени консултации. Същата позиция изрази и Васил Долапчиев, председател на Съюза на слепите у нас, който заяви тогава, че наредбата е с ранг на държавна тайна.


През последните дни в институцията на омбудсмана продължават да постъпват множество сигнали за нарушени права, свързани с ТЕЛК.


В становището си доц. Ковачева отчита, че предприемането на действия за разрешаване на съществуващите проблеми е дълго чакана и важна стъпка в усилията за осигуряване на адекватна оценка на здравословното състояние на хората с увреждания, както и за определянето на подходящи мерки за по-нататъшната им подкрепа, съобразена с индивидуалните потребности. Омбудсманът обаче обръща внимание на факта, че всички действия, засягащи правата и интересите на хората с увреждания, трябва да се случват с тяхното участие и при максимална прозрачност и публичност.


„Това е основен принцип, установен в Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и в Закона за хората с увреждания, и който с пълна сила важи по отношение медицинската експертиза в България“, акцентира Диана Ковачева.


Тя подчертава, че тази липса на обществени обсъждания е довела до ограничаване на възможностите на заинтересованите да изразят възраженията си и да представят предложенията си – като например малките хора, които се оказаха разделени заради един сантиметър разлика.


Омбудсманът посочва и други организации, писали до нея, недоволни от последните промени в Наредбата. Сред тях е „Национална асоциация на децата и младите хора с диабет“ по отношение децата и младежите със „Захарен диабет“ Тип 1, за които изрично е определен пожизнен срок само при конкретни усложнения от заболяването. Другият пример е по жалбите на фондация „Живот със Синдром на Даун“, които са недоволни от недостатъчната яснота на раздел ХІ Генетични аномалии по отношение възможностите за определяне на право на чужда помощ и за прилагането на § 8 от Преходните и заключителните разпоредби на НМЕ.


 Според обществения защитник е необходимо особено внимание към този текст, защото с него се предоставя възможност на лицата за нова оценка при по-благоприятни условия по Наредбата, но само в случай, че в двумесечен срок от влизането в сила на промените подадат заявления за преосвидетелстване.


 „Този текст отговаря в значителна степен на отправените от омбудсмана препоръки за предоставяне на възможност на освидетелстваните/ преосвидетелстваните след 03.08.2018 г. граждани, ощетени от промените в тогавашната редакция на Наредбата, да се явят отново пред ТЕЛК при облекчена процедура, извън посочените в чл. 56 от ПУОРОМЕРКМЕ случаи, за което постъпиха немалко жалби. Следва да се отбележи обаче, че двумесечният срок, в рамките на който засегнатите граждани може да поискат ново преосвидетелстване, е твърде кратък за запознаване с текста на § 8 и за реализирането на дадената в текста правна възможност“, допълва Диана Ковачева.


Според нея в текста не е изрично уредено и че хората с увреждания ще минават на преосвидетелстване при новите условия, без да е необходимо да представят нови и допълнителни изследвания и медицински документи.


„Това ще бъде значително облекчение за явяващите се, предвид трудностите, които срещат при преминаване на медицински изследвания и набавянето на необходимите документи за преосвидетелстване“, категоричен е омбудсманът.


Доц. Ковачева акцентира още в становището си, че липсва достатъчно конкретика на заболяванията и по-обстойно описание на категориите, така че да не се допуска неправилно тълкуване и прилагане на методиката и наредбата от лекарите и нарушаване на правата на хората с увреждания.


„Въпросът е оставен за разрешаване чрез Методически указания, за които омбудсманът очаква да бъдат достатъчно ясни и разработени при максимално участие на хората с увреждания и техните представители“, пише общественият защитник.


В тази връзка отправя препоръка да бъдат предприети действия за предоставяне на възможност за максимално участие на хората с увреждания и техните представители в процесите по изработване на нормативните актове, които засягат пряко правата и интересите им, включително при спазване на процедурите за провеждане на необходимите обществени консултации.


Омбудсманът препоръчва още да бъдат дадени и ясни указания на отговорните служители за адекватно информиране на гражданите за прилагане на § 8 от Преходните и заключителните разпоредби на НМЕ, включително и за определяне на справедлив срок за ползване на документите, включително като се ползват вече представените документи.

Становището тук