Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска прозрачни цени за отчитането на парното и топлата вода

сряда, 03.03.2021
Омбудсманът Диана Ковачева поиска от министъра на енергетиката Теменужка Петкова да бъде осигурена прозрачност за всички цени, прилагани от топлинните счетоводители при обслужването на гражданите.
4 март 2021 г.

Омбудсманът Диана Ковачева поиска от министъра на енергетиката Теменужка Петкова да бъде осигурена прозрачност за всички цени, прилагани от топлинните счетоводители при обслужването на гражданите. 


Повод за становището на обществения защитник са приетите от Народното събрание изменения в Закона за енергийната ефективност, които регламентират масовото въвеждане на уредите за дистанционно отчитане на топлинната енергия – индивидуални топломери, радиаторни разпределители и водомери за топла вода, за битовите клиенти на топлофикациите.


          „Използвам случая отново да подчертая, че по този начин ще се намалят прогнозните елементи в сметките за топлинна енергия, с цел гарантиране правото на гражданите на заплащане на реално ползвани услуги“, отбелязва омбудсманът.


Новите устройства ще позволят ежемесечно отчитане на реалното потребление на топлинна енергия и при пълното им въвеждане в сградите ще отпадне необходимостта от изготвянето на годишни изравнителни сметки. 


Наред с това на дневен ред излизат въпросите за стойността на уредите за дистанционно отчитане на топлинната енергия, както и за цените на услугите, свързани с ежемесечното отчитане, които се предлагат от топлинните счетоводители.


Доц. Диана Ковачева очаква, че след влизането в сила на промените в Закона за енергийната ефективност, в Министерството на енергетиката своевременно ще бъде анализирана необходимостта от промени в действащата Наредба за топлоснабдяването.


По този повод омбудсманът очертава проблемите, които е необходимо да бъдат разрешени по нормативен път.


„Към момента фирмите за дялово разпределение нямат задължението да публикуват цените за услугата „дялово разпределение“, които са предмет на договореност с топлофикационните дружества. Гражданите по никакъв начин не участват в този процес и узнават за размера на тези цени едва с фактурата за плащане, което е неприемливо“, изтъква Диана Ковачева.


Проверките по жалби и сигнали на граждани показват, че е масова практика топлинните счетоводители да не публикуват тези цени, което е в нарушение на принципите за публичност и прозрачност. В отделни случаи топлофикационни дружества публикуват ценоразписи на пакети от основни услуги за дялово разпределение. 


Регулациите в сектора са важни и поради факта, че смяната на фирма за дялово разпределение е затруднена предвид техническите особености на средствата за дялово разпределение, които са различни за топлинните счетоводители.


„Не бива да се пренебрегва и опасността от неоснователно завишаване на цените на уредите за дялово разпределение с дистанционно отчитане, предвид задължението по закон да се инсталират именно такива устройства“, подчертава Диана Ковачева.


Омбудсманът отправя препоръка нормативната уредба да гарантира правото на информация на битовите клиенти за цените на всички услуги, които се предлагат от търговците за дялово разпределение. Също така настоява гражданите да имат възможност своевременно да се запознават с отчетените показания на уредите в имотите им, за да могат да контролират верността на данните.


          Предвид значително по-високата стойност на уредите за дялово разпределение с дистанционен отчет в сравнение с устройствата с визуален отчет, Диана Ковачева препоръчва да се потърсят възможности за финансова подкрепа на разширен кръг потребители на топлинна енергия за закупуване на дистанционни уреди за дялово разпределение


Според омбудсмана също така е важно да бъде осъществен превантивен контрол на цените на уредите за дистанционен отчет на топлинната енергия, за да се защитят гражданите от евентуални злоупотреби с монополно положение.


Становището тук