Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът поиска SMS известие кога ни отчитат парното

сряда, 07.07.2021
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до топлинните счетоводители, в която настоява да въведат SMS известяване за датите и часовете, на които ще се извършва редовен отчет на уредите за дялово разпределение на топлинната енергия. Доц. Ковачева адресира препоръката си до 34-те дружества, вписани от Министерството на енергетиката в регистъра на търговците за дялово разпределение.
7 юли 2021 г.    

       Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до топлинните счетоводители, в която настоява да въведат SMS известяване за датите и часовете, на които ще се извършва редовен отчет на уредите за дялово разпределение на топлинната енергия. Доц. Ковачева адресира препоръката си до 34-те дружества, вписани от Министерството на енергетиката в регистъра на търговците за дялово разпределение.

Поводът са множеството жалби до институцията на омбудсмана от граждани, които сигнализират, че заради липса на информация не са успели своевременно да осигурят до своите имоти достъп в определените дни и часове за редовен отчет на уредите им за дялово разпределение на топлинна енергия. Тази невъзможност е довела до начисляване на максимален специфичен разход за отопление, както и до чувствително завишаване на изчисленото потребление на топла вода в неотчетените жилища.  


„Важно е да се има предвид, че тези високи сметки, формирани „на база“ поради пропуснати сроковете за отчет, често са непосилни за гражданите и те се оказват със запорирани банкови сметки от частни съдебни изпълнители“, пише омбудсманът. При много от тези случаи не става дума за недобросъвестност от страна на гражданите. В голяма част от случаите проблемът засяга собственици на необитаеми жилища, много често те са и в чужбина, но при SMS – известие биха могли да направят организация за достъпа до тях, сочи анализът на Омбудсмана на база жалбите. 


Доц. Диана Ковачева отбелязва усилията, които топлинните счетоводители полагат след края на отоплителния сезон да оповестяват графици за годишния отчет, като изпращат писма до домоуправителите и разлепват известия във входовете на сградите – етажна собственост. Тя посочва като добра практиката и справките на интернет сайта на топлинните счетоводители за регистрирани клиенти, но е категорична, че това не е достатъчно, защото има неинформирани граждани, които се жалват от неблагоприятните последици. 


Това е и причината омбудсманът да настоява всички търговци за дялово разпределение персонално да известяват своите клиенти по електронна поща или чрез SMS за двете дати и часовете на годишния планов отчет, а не само някои от тях, които вече имат подобна система.


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България