Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът предложи неотложни мерки за закрила на децата в домовете за деца с увреждания

четвъртък, 07.10.2010
Днес се състоя заседание на Националния съвет за закрила на детето, на което г-жа Ева Жечева представи позиция и обръщение на омбудсмана на България г-н Гиньо Ганев към институциите и организациите, които участват в работата Съвета, за необходимостта от неотложни мерки за закрила на децата в домовете за деца с увреждания. Повод за това са обявените наскоро резултати от съвместна проверка на Българския хелзинкски комитет и прокуратурата.
София, 07 октомври 2010г.

Днес се състоя заседание на Националния съвет за закрила на детето, на което г-жа Ева Жечева представи позиция и обръщение на омбудсмана на България г-н Гиньо Ганев към институциите и организациите, които участват в работата Съвета, за необходимостта от неотложни мерки за закрила на децата в домовете за деца с увреждания. Повод за това са обявените наскоро резултати от съвместна проверка на Българския хелзинкски комитет и прокуратурата.
 
Следва текста на обръщението:
 
      „Уважаеми дами и господа,
       Днешното заседание на Националния съвет за закрила на децата се провежда при по-видима от всякога нужда от решителна промяна на положението на децата с умствени и физически увреждания, настанени в домове. Данните, изнесени от Българския хелзинкски комитет за пореден път потвърждават, че сегашните механизми за контрол върху функционирането на домовете не работят добре и това води до непоносими за хуманността резултати като съмненията за престъпно занемаряване, недохранване, връзване и упояване на децата, липса на специализирани грижи за деца с увреждания, сексуални посегателства, физическо насилие и др.
       Излишно е да се повтарят всички предишни констатации, както на омбудсмана (в четири последователни годишни доклада пред Народното събрание), така и на редица други национални и международни институции и наблюдатели. Благодарение на този разнороден хор от гласове, които настояват за спешна промяна на положението на тези деца, в държавата има съгласие за реформата на домовете,  деинституционализацията на децата и настаняването им в семейна среда или в домове от семеен тип. Съгласие, потвърдено и на най-високо държавно ниво с приетата от Министерски съвет Национална стратегия „Визия за деинституционализацията на децата в България” през февруари, тази година. Изяснени са и редица ключови мерки, които са необходими, за да се проведе реформата при спазване на най-добрия интерес на децата и техните права.
       Силна е тревогата, обаче, доколко решително и с грижа за правата на децата се провежда реформата и какви мерки се вземат за закрила на децата до извеждането им от домовете. Остава сериозно подозрение, че реформаторските намерения са в бъдеще време и мълчаливо допускат, че по-добре ще живеят едни „бъдещи” деца, а тези, които са настанени днес в домовете са едва ли не „загубено поколение”.
       В тази връзка, омбудсманът настоява за решителни и бързи мерки в две посоки: А) гаранции на провеждането на реформата в домовете при спазване на най-добрия интерес на децата и техните права, Б) спешни координирани действия за защита на децата в нереформираните институции в краткосрочен план.
      
       По т. А. Гаранции за провеждането на реформата в домовете при спазване на най-добрия интерес на децата и техните права.
 
       Необходимо е да се гарантира, че реформата ще се провежда без забавяне и при спазване на правата и най-добрия интерес на децата. Ето защо, омбудсманът настоява отговорните институции на най-високо държавно ниво да дадат ясен отговор на следните въпроси:
       - Какви действия са предприети за финансовата обезпеченост на реформата, включително и заложените в държавния бюджет за 2011 година? Предвидени ли са и в какви размери средства за построяване на нужните домове от семеен тип и за финансиране на алтернативни услуги за децата с увреждания в местните общности?
       - Какви са конкретните действия за спешно подобряване на качеството на грижите за децата от институциите, включително за осигуряване на квалифициран персонал, медицински грижи и др.?
       - Какви мерки се предвиждат за укрепване на капацитета на институциите за закрила на детето, национални и местни, за да се гарантира ефективен мониторинг по спазването на стандартите за социални услуги за деца?
 
       По т. Б. Спешни координирани действия за защита на децата в институциите в краткосрочен план
 
       И най-оптимистичните прогнози за бързо приключване на реформата в домовете не могат да гарантират, че в съществуващите в момента институции няма да продължат нарушенията и системното занемаряване на грижите за децата. Ето защо, омбудсманът смята, че са нужни спешни, привременни мерки за контрол върху домовете докато реформата доведе до извеждането на децата от тях. Необходимо е да се предложи бърза, реалистична и ефективна мярка, която да позволи прозрачно и с участието на обществото наблюдение върху работата на домовете. В тази връзка, омбудсманът предлага към всеки дом за настаняване на деца да се създаде своеобразен „Предпазен борд”, който да следи за спазването на правата на децата и най-добрия им интерес. Тези държавно-обществени бордове могат да отговорят на необходимостта от засилен институционален и граждански контрол върху грижите за децата, настанени в домовете. Създаването и функционирането им не е нереалистично като се има предвид сравнително неголемия брой на домовете за деца. Дори и да има необходимост от бюджетни разходи, то те са пренебрежимо малки в сравнение с правата и интересите на децата и обществения интерес от решаването на тези проблеми. За разлика от Координационния механизъм, създаден със Споразумение за сътрудничество и координиране на работата на териториалните структури на органите за закрила при случаи на деца, жертви или в риск от насилие и при кризисна интервенция, Предпазният борд ще има засилена превантивна и проактивна роля при предотвратяване на нарушенията в домовете за деца и ще се допълва взаимно с посочения Координационен механизъм. Една такава мярка трябва да бъде съпроводена с правила за функционирането на Предпазните бордове, които да бъдат приети с широк консенсус на заинтересованите страни. В тази връзка, омбудсманът предлага: а) бордът да има смесен държавно-обществен характер, да се създаде към общината и да включва най-малко следните лица : представител на общината; представител на отдела за закрила на детето, прокурор, представител на полицията, психолог, лекар, представители на местни и национални неправителствени организации, представители на местните и национални медии, местен обществен посредник; б) да се утвърди методология за проверките на екипи на борда на база на най-добрите практики в тази област; в) всеки Предпазен борд да приема график на посещения на място, който да включва регулярни проверки с определена периодичност, както и график на внезапни проверки; г) да се въведе изискване за периодична отчетност на борда пред обществеността; д) да се регламентира механизъм за взаимодействие на борда с компетентните органи при констатирани нарушения; е) да се обмисли въвеждането на уеб-базирано видеонаблюдение с оторизиран достъп при спазване на правата на децата и служителите в домовете и изискванията за защита на личните данни; ж) опитът и практиката от тази привременна мярка да се използват при изграждането на настоятелствата в бъдеще; з) да се гарантира устойчивост на тази мярка като без отлагане се направят необходимите нормативни промени, за да заработят Предпазните бордове.
 
       Предлаганата от омбудсмана привременна мярка е със засилен рестриктивен и контролен характер, но тя е само блед опит да се заместят грижливите, бдителни и неуморни родителски очи, от които децата в домовете са лишени, но които обществото им дължи.  Тази мярка не е насочена срещу служителите в домовете, а напротив: защитавайки правата на децата, с нея се подкрепят добросъвестните и грижовни служители.
 
       В заключение бих искал да подчертая, че шокиращите данни от проверките на БХК и прокуратурата създават обществен климат за решителни действия, който не трябва да се оставя да отмре, а да бъде използван без забавяне. В своите доклади пред Народното събрание омбудсманът неколкократно е призовавал за национално съгласие за реформа на домовете за деца. В момента е нужно още по-ярко и силно да се подчертае дългът на всяка от отговорните институции (а те са много!). За да не допуснем мълчанието и бездействието пред грубите нарушения на правата на децата да ни превърнат в „Коалиция на бездушието”.
                                                     

Омбудсман на Република България,

                                                                                       Гиньо Ганев
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България