Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръча да бъде отменено указание на АСП, с което се възпрепятства изпълнението на наредба, свързана с грижата за психично болни лица

петък, 21.02.2014
Националният омбудсман препоръча на министъра на труда и социалната политика да бъде отменено Указателно писмо 9100-286/19.11.2010 г. на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП). Позовавайки се на това указание от Дирекцията „Социално подпомагане” (ДСП) – Връбница, отказват да поемат грижата за психично болно лице
 гр. София, 21 февруари 2014 г.

Националният омбудсман препоръча на министъра на труда и социалната политика да бъде отменено Указателно писмо 9100-286/19.11.2010 г. на изпълнителния директор на Агенцията за социално подпомагане (АСП). Позовавайки се на това указание от Дирекцията „Социално подпомагане” (ДСП) – Връбница, отказват да поемат грижата за психично болно лице, тъй като това задължение било записано в наредба на Министерството на здравеопазването (МЗ), която нямала действие върху структурите на Министерството на труда и социалната политика (МТСП). Повод за препоръката е жалба от директора на Държавната психиатрична болница (ДПБ) „Св. Иван Рилски” – гр. Нови Искър. От болницата е изпратено уведомление до директора на ДСП – Връбница, че предстои да бъде изписан пациент, лекуван в ДПБ. Съгласно чл. 26 от Наредба № 49/18.10.2010 г. на МЗ „при изписване на пациент, чието състояние налага придружител, същият се предава на близките му. При липса на близки, при невъзможност да се осъществи контакт с тях или при изразено от тях несъгласие да приемат изписваното лице персоналът на лечебното заведение предава пациента на служител от съответната дирекция „Социално подпомагане”. Тъй като пациентът няма близки и роднини, както и място, където да отседне, директорът на болницата се е обърнал към съответния орган, който предоставя социални услуги на психично болни лица. В отговор директорът на ДСП – Връбница, заявява, че Наредба № 49/18.10.2010 г. на МЗ е „подзаконов ведомствен акт, чието действие не се разпростира спрямо ведомства на друга йерархическа подчиненост, което е описано в Указателно писмо 9100-286/19.11.2010 г. на изпълнителния директор на АСП”. В препоръката на омбудсмана пише: „Очевидно е, че Наредба № 49/18.10.2010 г. на МЗ по своята правна характеристика представлява подзаконов нормативен акт и като такъв съдържа реквизитите на чл. 1а от Закона за нормативните актове – съдържа общи правила за поведение, които се прилагат към индивидуално неопределен кръг субекти, има нееднократно действие и се издава или приема от компетентен държавен орган. Съгласно общата теория на правото наредбите се издават от висшите изпълнителни разпоредителни органи (министерства, ведомства), за да доразвият и регламентират материя, която не е регламентирана от закона, но е органически свързана с материята, която той регламентира”. Константин Пенчев напомня, че действието на подзаконовия нормативен акт е идентично с действието на всеки нормативен акт, т.е. отнася се до всички български граждани и институции, чужди граждани на територията на Република България и др. правни субекти. Според него указателното писмо на изпълнителния директор на АСП не представлява нормативен акт и не може да отмени действието на нормативен акт. „Моето категорично становище е, че действията на Дирекцията „Социално подпомагане” са не само незаконосъобразни, но и целенасочено възпрепятстват действието на подзаконов нормативен акт” – пише омбудсманът и настоява министърът да извърши проверка на практиката по изпълнение на предвидените действия в Наредба № 49/18.10.2010 г. на МЗ от служителите в Дирекцията „Социално подпомагане” – Връбница. 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България