Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръча изрично регламентиране на понятието „дете” в Закона за интеграция на хората с увреждания

понеделник, 19.12.2011
Националният омбудсман изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика да предприеме необходимите действия за изрично регламентиране на понятието „дете” в Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ) или в правилника за прилагането му, в съответствие с разпоредбите на международните актове, по които Република България е страна, за да се гарантира на децата с увреждания до 18-годишна възраст правото им да се ползват от социално-икономическа защита от държавата.
гр. София, 19 декември 2011г.

Националният омбудсман изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика да предприеме необходимите действия за изрично регламентиране на понятието „дете” в Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ) или в правилника за прилагането му, в съответствие с разпоредбите на международните актове, по които Република България е страна, за да се гарантира на децата с увреждания до 18-годишна възраст правото им да се ползват от социално-икономическа защита от държавата. „Изразявам увереност, че предприетите от Вас действия ще бъдат изцяло в подкрепа най-добрия интерес на децата и при наличие на определени условия ще им бъде гарантирано правото на получаване на добавки до навършване на 18-годишна възраст” – пише Константин Пенчев.
 
Повод за препоръката са жалби на граждани, които се оплакват, че на децата им, след навършването на 16-годишна възраст, се отнема правото да получават интеграционни добавки по реда на ЗИХУ. Нито в закона обаче, нито в правилника за прилагането му, съществува легална дефиниция на понятието „дете”. Използвани са изразите „деца с определен вид и степен на увреждане” и „дете до 18 години”. От тези разпоредби може да се достигне до извода, че за определянето дали едно лице с увреждане би могло да се счита още за дете, трябва да се имат предвид действащите международни и вътрешни нормативни актове, в които е дадена легална дефиниция на понятието. В действителност, ключово за реализиране на правото на децата да получават предвидените в ЗИХУ интеграционни добавки се оказва наличието на определени вид и степен на увреждане. Съгласно чл. 101, ал. 1 от Закона за здравето обаче, пресъздаден и в чл. 2 от Наредбата за медицинската експертиза, вид и степен на увреждане се определя на децата до 16 години. Така, по смисъла на текстовете в ЗИХУ, под „децата с определен вид и степен на увреждане”, имащи право на интеграционни добавки, трябва да се имат предвид физическите лица до навършването на 16-годишната им възраст.
 
Извършената от институцията на омбудсмана проверка показва, че до 30.09.2011 г. в различните дирекции „Социално подпомагане” в страната масово са отпускани интеграционни добавки на деца, навършили 16-годишна възраст, притежаващи валидно експертно решение. С цел уеднаквяване на практиката, от Агенцията за социално подпомагане на 30.09.2011 г. са издадени методически указания, които задължават директорите на дирекциите да прекратяват отпуснатите месечни добавки за социална интеграция на всички деца при навършването от тях на 16-годишна възраст, независимо дали са в срока на влязло в сила експертно решение и/или са в срока на социалната оценка. По този повод в препоръката си омбудсманът пише: „Важно е да отбележа, че съгласно чл. 101а от Закона за здравето във връзка с чл. 69, ал. 1 от Наредбата за медицинската експертиза, срокът на решението за степента на трайно намалена работоспособност е от 1 до 3 години, в зависимост от характера на увреждането, динамиката на неговото развитие и възможностите за възстановяване на работоспособността (степента на увреждане). С издадените методически указания на практика се оказва, че експертното решение, което е оценка за състоянието на детето, не може да се прилага и детето се лишава от така необходимата за възрастта му социална подкрепа”. 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България