Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръча промени в Наредбата за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи

петък, 18.05.2012
Във връзка с обсъжданите в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) промени в Наредба № 4/2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, омбудсманът изпрати свои предложения за изменение на нормативната уредба.
гр. София, 18 май 2012г.

Във връзка с обсъжданите в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) промени в Наредба № 4/2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, омбудсманът изпрати свои предложения за изменение на нормативната уредба.
 
Според Константин Пенчев е необходимо да се регламентира ясно и справедливо начинът на разпределение на разхода за вода „общо потребление”. С наредбата е вменено задължение на потребителите за поставяне на индивидуални водомери, като неговото изпълнение е в основата на регламентирания начин на разпределение на разходваното количество вода в сгради – етажна собственост (СЕС): „Изразходваното количество вода се разпределя между потребителите в сграда – етажна собственост, въз основа на отчетите по индивидуалните им водомери по реда на тази наредба, като в разпределението се включват всички разходи в общите части на сградата и загубите на вода в сградната водопроводна инсталация”. В писмото на омбудсмана до МРРБ пише: „Консумацията на потребителите се определя точно при извършен отчет на показанията на индивидуални водомери. Всяка друга служебно начислявана консумация – на потребители, чиито водомери не са отчетени; на потребители без поставени индивидуални водомери и др., води до основателни съмнения за несправедливо разпределяне на разходите. Коректните потребители настояват да им се начисляват задължения единствено и само по показанията на индивидуалните водомери и не са съгласни да понасят допълнителна тежест и отговорност за действията/бездействията на некоректните потребители”.
 
Друга препоръка на омбудсмана е да се извършват своевременни проверки на ВиК мрежата в СЕС от ВиК дружествата, по искане и съвместно с упълномощения представител на етажната собственост, с цел намаляване на разхода за вода „общо потребление”. Константин Пенчев констатира, че сега действащите разпоредби предвиждат това да става при разлика по-голяма от 20 % в отчетеното количество вода от общия водомер и от сбора на отчетите по индивидуални водомери. Тоест, игнорира се служебно начислената консумация (на потребители без водомери; на потребители, чиито водомери не са отчетени и др.), ако има такава, но в същото време тя се взема предвид при разпределението на разхода за вода „общо потребление”. Омбудсманът е категоричен, че приетата разлика от 20 % също е твърде висока и трябва да бъде намалена.
 
Той препоръчва да се намали и срокът за отчитане на водомерите при отсъствие на потребител, който в момента е „не по-дълъг от една година”, както и да се даде възможност на потребителите с неизправни водомери да заявяват искане до ВиК оператора да постави оборотен водомер, а не това да става по преценка на дружеството.
 
Омбудсманът настоява да се уведомяват по подходящ начин потребителите за всяко спиране на водата при аварии, независимо от времето, необходимо за отстраняването им. „Правото на всеки гражданин на достъп до вода за питейно-битови цели е определено като основна жизнена потребност. Регламентираното в момента право на ВиК дружествата да спират подаването и отвеждането на вода без предварително уведомяване на потребителите при отстраняване на аварии по ВиК системите в срок до 8 ч. е нарушаване на това право, както и на правото им на информация” – пише Константин Пенчев.
 
Да отпадне отговорността на потребителя при замръзване на водомер на водопроводно отклонение, намиращ се в имота му, е друга препоръка на омбудсмана. Според него е несправедливо потребителят да се държи отговорен за нещо, което е извън неговата власт, каквито се природните сили.
 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България