Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръчва КЕВР да намали от 1 януари цените на топлата вода и парното

четвъртък, 28.12.2023
Омбудсманът Диана Ковачева препоръча на председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов да намали цените на топлата вода и парното от 1 януари 2024 г. Причината е, че утвърдените за настоящия отоплителен период (1 юли 2023 г. – 30 юни 2024 г.) цени на топлинната енергия са значително завишени и не е постигнат баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите. Така на практика тези цени не само, че не са справедливи и икономически обосновани за потребителите, но са силно деформирани и изцяло в полза на топлофикационните дружества, осигурявайки им неоснователно високи приходи за покупката на основното гориво природен газ, както и за заплащане на квотите за въглеродни емисии.

28 декември 2023 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева препоръча на председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Иван Иванов да намали цените на топлата вода и парното от 1 януари 2024 г. Причината е, че утвърдените за настоящия отоплителен период (1 юли 2023 г. – 30 юни 2024 г.) цени на топлинната енергия са значително завишени и не е постигнат баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите. Така на практика тези цени не само, че не са справедливи и икономически обосновани за потребителите, но са силно деформирани и изцяло в полза на топлофикационните дружества, осигурявайки им неоснователно високи приходи за покупката на основното гориво природен газ, както и за заплащане на квотите за въглеродни емисии.

„На основание Закона за омбудсмана и във връзка с чл. 22 от Наредба № 5 от 2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия се обръщам към Вас с препоръка за спешно преразглеждане на действащите регулирани цени на топлинната енергия, с цел тяхното намаление в съответствие с трайното поевтиняване на природния газ и на квотите за въглеродни емисии на международните пазари и в България“, пише проф. Ковачева.

Тя прилага конкретни данни за първите шест месеца на ценовия период, които доказват, че битовите клиенти са плащали на топлофикациите по завишени прогнозни цени за синьото гориво.

За периода извън отоплителния сезон:

- за м. юли 2023 г.: платени 72,22 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 60,58 лв./MWh, или с 19,21% по-скъпо;

- за м. август 2023 г.: платени 72,22 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 59,67 лв./MWh, или с 21,03% по-скъпо;

- за м. септември 2023 г.: платени 72,22 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 63,35 лв./MWh, или с 14,00% по-скъпо;

- за м. октомври 2023 г.: платени 93,34 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 60,41 лв./MWh, или с 54,51% по-скъпо.

Данни за периода по време на отоплителния сезон:

- за м. ноември 2023 г.: платени 93,34 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 82,12 лв./MWh, или с 13,66% по-скъпо;

- за м. декември 2023 г.: платени 93,34 лв./MWh за природен газ вместо реалната пазарна цена в размер на 87,50 лв./MWh, или с 6,65% по-скъпо.

„Публично известно е и заявлението на обществения доставчик „Булгаргаз“ ЕАД до КЕВР за утвърждаване на цена на природния газ в размер на 80,77 лв./MWh за м. януари 2024 г. За сравнение прогнозната цена на горивото за топлофикациите за първото тримесечие на 2024 г. е с 27,70% по-висока и е в размер на 103,14 лв./MWh+, посочва още общественият защитник.

Според Диана Ковачева е много несправедливо битовите клиенти на топлофикациите да продължават да плащат чрез сметките си за топлоенергия значително завишените прогнозни цени на природния газ в сравнение с действителните пазарни цени, които са чувствително по-ниски. Така топлофикационните предприятия се обогатяват неоснователно за сметка на потребителите, които и през настоящия отоплителен сезон заплащат високи цени на топлинната енергия, без това да е икономически обосновано.

Омбудсманът обръща внимание и на факта, че в периода от м. юли 2023 г. до м. декември 2023 г. се наблюдава и понижение на цените на въглеродните емисии на Европейската енергийна борса (ЕЕХ), което е особено стръмно през първите два месеца от началото на настоящия отоплителен сезон.

„По данни на ЕЕХ, средната цена на 1 тон въглероден диоксид (СО2) е 84,246 евро за третото тримесечие на тази година и 76,193 евро за четвъртото тримесечие на 2023 г. (до 18.12.2023 г.). За сравнение прогнозната цена на въглеродните емисии, заложена от КЕВР при формирането на регулираните цени на топлинната енергия за настоящия ценови период е 88,00 евро/тон CO2 (съгласно Решение Ц-12 от 30.06.2023 г. на КЕВР за утвърждаване на цени на топлинна енергия и определяне на преференциални цени и премии за електрическа енергия, произведена по високоефективен комбиниран начин от централи с комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия). Важно е да се има предвид също, че на ЕЕХ се наблюдава тенденция към понижение на цените на СО2 (актуалната стойност на 19.12.2023 г. е 73,438 евро/тон СО2)“, допълва още проф. Ковачева.

  • Препоръката тук (474.25 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България