Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът се обяви категорично против увеличение на цената на водата в Шумен и Пазарджик

вторник, 14.03.2023
Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу поредното увеличение на цената на водата - този път в областите Шумен, където скокът е с 49,88% и в Пазарджик - 63,50%. На две поредни заседания днес в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) началникът на отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“ към омбудсмана – Нина Бояджиева, изрази категоричната позиция, че повишението на цената на ВиК услугите и в двете области не само ще доведе до несъбираемост на вземанията, но и ще се отрази крайно неблагоприятно на гражданите, които стават все по-затруднени да погасяват сметките си за комунални услуги. Тезата на проф. Ковачева е, че завишената цена не е икономически обоснована.

14 март 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева възрази срещу поредното увеличение на цената на водата  - този път в областите Шумен, където скокът е с 49,88% и в Пазарджик - 63,50%. На две поредни заседания днес в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) началникът на отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“ към омбудсмана – Нина Бояджиева, изрази категоричната позиция, че повишението на цената на ВиК услугите и в двете области не само ще доведе до несъбираемост на вземанията, но и ще се отрази крайно неблагоприятно на гражданите, които стават все по-затруднени да погасяват сметките си за комунални услуги. Тезата на проф. Ковачева е, че завишената цена не е икономически обоснована.

Бояджиева изтъкна редица аргументи като припомни, че съгласно решение от 30 септември 2022 г. на Министерския съвет за област Шумен са предвидени общо 2 779 180 лв. от бюджета за финансиране на ВиК мрежата за три населени места -  гр. Върбица 1 633 259 лв., с. Тодор Икономово - 721 929 лв. и с. Каменяк 423 992 лв.

Допълни, че в същото решение на МС от 30 септември 2022 г. за област Пазарджик са предвидени бюджетни средства за финансиране на ВиК мрежата в размер на 2 805 071 лева, от тях за с. Лесичово -  1 164 380 лв. и за гр. Белово  1 640 691 лв.

В тази връзка Бояджиева попита дали тези средства са включени от КЕВР при определянето на показателите за качество за периода на бизнес-плановете и при двата ВиК оператора.

Тя подчерта още, че в Годишния финансов отчет на ВиК Шумен за 2021 г. е посочено, че са получени компенсации за цените на тока в размер на 5 810 хил. лева за цялата година и попита дали тези компенсации са взети предвид при определяне на средномесечните цени за базовия период април - септември 2021 г.

Същевременно обърна внимание, че няма информация в бизнес плана на ВиК Пазарджик, както и в Доклада на КЕВР какъв е бил размерът на компенсации за цените на тока, които ВиК операторът е получил през 2021 г. и 2022 г.

„Тези компенсации взети ли са предвид при определяне на средномесечните цени за базовия период юли - декември 2021 г.“, попита представителят на националния обществен защитник.

Нина Бояджиева посочи още, че от бизнес плана на ВиК Шумен и ВиК Пазарджик става ясно, че не са предвидени консултации с потребителите към етапа на разработката им.

Подчерта, че Асоциацията по ВиК не е съгласувала бизнес плана на ВиК Шумен – на проведеното заседание на 15 февруари т.г. от 10 общини са участвали 7, като 52,22% от гласовете са били против. Това са представителите на Общините Шумен, Нови пазар, Велики Преслав, Смядово, Никола Козлево, които представляват почти 74% от населението на областта.

„КЕВР приема обаче, че бизнес планът е приет от Асоциацията без възражения, защото не е спазен срокът за изпращане на становището на Асоциацията до ВиК оператора - прилага чл. 27, ал. 5 от Наредбата за регулиране на качеството. Това става постоянна практика“, каза Бояджиева.

Тя подчерта, че председателят на АВиК - Шумен, областният управител и представител на държавата, не изпращат становището към ВиК оператора. Няма предвидени и санкции за неизпълнение на това задължение, което в крайна сметка води до резултат, за който е гласувал представителят на държавата, а именно – за бизнес план.

„Омбудсманът предлага КЕВР да направи анализ на този проблем и да предприеме необходимите мерки, като предложи промяна в нормативната уредба незабавно, така че становищата на общините да се взимат предвид“, заяви Бояджиева.

Тя изтъкна още, че ВиК Пазарджик няма одобрен бизнес план за периода 2017 г. - 2021 г., поради което и няма извършена корекция с изпълнението на показателите за ефективност на първоначално заложената цена за 2023 г., която е увеличена с 63,50%  в сравнение с 2016 г., т.е. от 1,644 лв./куб. м  на 2,688 лв./куб. м.

Същевременно обърна внимание, че няма представени становища в КЕВР на общините от област Пазарджик и област Шумен към бизнес плановете - съгласно чл. 27, ал. 2 от НРКВКУ.

 

  • Становище ВиК Шумен (422.61 kb)
  • Становмище ВиК Пазарджик тук (401.66 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България