Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът се обяви срещу скока на цената на водата в Плевен, Велико Търново, Габрово и Русе

понеделник, 09.05.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Станислав Тодоров по повод предложените по-високи цени на водата в четири града на страната - Плевен, Велико Търново, Габрово и Русе. Позицията на обществения защитник е, че предвиденото повишение няма да подобри качеството на предоставените услуги, но ще задълбочи бедността и социалното изключване в тези региони.
9 май 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) Станислав Тодоров по повод предложените по-високи цени на водата в четири града на страната -  Плевен, Велико Търново, Габрово и Русе.  Позицията на обществения защитник е, че предвиденото повишение няма да подобри качеството на предоставените услуги, но ще задълбочи бедността и социалното изключване в тези региони.


В края на м. април Диана Ковачева възрази и срещу скока на цените на ВиК услугите в гр. Монтана, които според нея също са необосновани.


Повод за препоръката й до КЕВР са обществените обсъждания на проектите на решения за одобряване на бизнес плановете и утвърждаването на по-високите цени на „ВиК“ ЕООД - гр. Плевен, „ВиК Йовковци“ ООД - гр. Велико Търново, „ВиК“ ООД - гр. Габрово, „ВиК“ ООД - гр. Русе.  


„Смятам, че одобряването на предложените високи цени на ВиК услугите в Плевен, Велико Търново, Русе и Габрово ще задълбочи бедността и социалното изключване в съответните региони. В настоящите условия на кризи, за потребителите ще стане непосилно да погасяват по-високите цени на водата, което от своя страна пък ще затрудни още повече ВиК операторите да събират задълженията. Следователно, увеличението на цените на ВиК услугите е нецелесъобразно“, пише омбудсманът.


Проф. Ковачева подчертава, че за водата в гр. Плевен е предвидено за 2022 г. 36-процентно увеличение спрямо цената за 2021 г., т.е. от 2,946 лв. /с ДДС/, на 4, 002 лв. /с ДДС/), а през 2026 г. цената на ВиК услугата се предвижда да нарасне със 77% спрямо 2021 г. - от 2, 946 лв. /с ДДС/, на 5, 203 лв. /с ДДС/.


Във Велико Търново предвиденото увеличение на цената за 2022 г. е 45% спрямо тази за 2021 г. - от 2,388 лв. /с ДДС/, на 3, 463 лв. /с ДДС/, като през 2026 г. тя се предвижда да скочи с 94 % спрямо 2021 г. - от 2, 388 лв. /с ДДС/, на 4, 631 лв. /с ДДС/.


В Русе пък за 2022 г. е предвиденото увеличение 31% спрямо цената за 2021 г., т.е. от 2,944 лв. /с ДДС/, на 3, 852 лв. /с ДДС/, докато през 2026 г. цената се предвижда да набъбне със 74% повече спрямо 2021 г.  - от 2, 944 лв. /с ДДС/, на 5, 134 лв. /с ДДС/.


В гр. Габрово за тази година се предвижда 30% увеличение спрямо цената на водата за 2021 г. - от 2,620 лв. /с ДДС/, на 3, 396 лв. /с ДДС/, а през 2026 г. - 72% повече спрямо 2021 г. - от 2, 620лв. /с ДДС/, на 4, 504 лв. /с ДДС/.


„Съгласно данните в Докладите на работната група на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР), четирите ВиК оператора не постигат всички 30 от определените с Решение № ПК-1/28.05.2021 г. на регулатора прогнозни конкретни цели за показателите за качество на ВиК услугите, а именно: ВиК Плевен – 10 показателя; ВиК Велико Търново – 11 показателя; ВиК Русе – 5 показателя; ВиК Габрово – 9 показателя“, посочва омбудсманът и цитира конкретните данни, които аргументират позицията й, че високата цена на ВиК услугите не води до подобряване на тяхното качество.


„С оглед изложеното очаквам, при спазване на принципите, от които следва да се ръководи при осъществяване на дейността си, съгласно Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (защита на интересите на потребителите; икономическа обоснованост на цените на ВиК услугите), КЕВР да вземе справедливо решение относно ценовите предложения на „ВиК“ ЕООД гр. Плевен, „ВиК Йовковци“ ООД гр. Велико Търново, „ВиК“ ООД гр. Русе и „ВиК“ ООД гр. Габрово“, заключава Ковачева.

Препоръката тук


 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България