Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът сезира Конституционния съд по Закона за културното наследство

петък, 31.07.2009
След като беше сезиран от многобройни граждански организации, народни представители и отделни граждани и след обстойна дискусия с участието на изтъкнати правници в своя Консултативен съвет, омбудсманът на Република България Гиньо Ганев внесе в Конституционния съд искане да бъдат обявени за противоконституционни отделни текстове от Закона за културното наследство (обн., ДВ, бр. 19/2009 г.), тъй като нарушават правата на гражданите.
офия, 31 май 2009г.

След като беше сезиран от многобройни граждански организации, народни представители и отделни граждани и след обстойна дискусия с участието на изтъкнати правници в своя Консултативен съвет, омбудсманът на Република България Гиньо Ганев внесе в Конституционния съд искане да бъдат обявени за противоконституционни отделни текстове от Закона за културното наследство (обн., ДВ, бр. 19/2009 г.),  тъй като нарушават правата на гражданите.

Според омбудсмана правото на собственост и нейната неприкосновеност, принципът на правовата държава и правото на защита, установени с Конституцията се нарушават от разпоредбите на чл. 113 и на пар. 5 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за културното наследство (ЗКН). Както е известно чл. 113 от ЗКН предвижда, че възмездни сделки с движими културни ценности се извършват само ако са идентифицирани и регистрирани по реда, предвиден в този нов закон, а сделките с културни ценности национално богатство – само след писмено уведомяване на министъра на културата. В този случай, според закона, държавата има право в 7-дневен срок да ги придобие при същите условия като първи купувач чрез министъра на културата и едва ако държавата не упражни това свое право сделка може да се извърши с друго лице. Тези процедури и изисквания, според омбудсмана ограничават правото на свободно разпореждане със собствеността и нарушават както чл. 17 от Конституцията, така и чл. 1 от Допълнителния протокол към Европейската Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи относно защитата на собствеността.

Наред с това, ЗКН отнема правото на лицата, които владеят подобни вещи да се позовават на придобивна давност, когато доказват правото си на собственост върху тях. Проблемът от конституционно гледище, според омбудсмана, произтича от факта, че още през 1998 г. с изменения на Закона за държавната собственост паметниците на културата от национално и световно значение са трансфомирани от публична в частна държавна собственост. В същото време Законът за собствеността позволява вещи, които са държавна или общинска частна собственост да бъдат придобивани по давност. С други думи, с оспорената от омбудсмана разпоредба на ЗКН на практика се отнемат вече придобити, при това напълно в съответствие с действащата в периода от 1998 г. до влизането на ЗКН в сила, права. На практика лицата, които по легитимен начин са станали собственици на движими културни ценности, чрез последващ закон са подложени от държавата на принудително отчуждаване за държавни нужди без обаче да са налице условията, които предвижда Конституцията за това – след предварително и равностойно обезщетение (чл. 17, ал. 5).

Омбудсманът смята, че е недопустимо от гледна точка на принципите на правовата държава и върховенството на закона, прогласени от самата Конституция, държавата да налага неблагоприятни последици за гражданите, които са действали в съответствие с действащата нормативна уредба. Когато със закон е предоставена възможност да се придобива по давност определена категория вещи (в случая движими археологически културни ценности), не може с последващ закон да се прогласи неприложимост на тази давност при установяването на правото на собственост върху тях. Подобен законодателен подход накърнява правната сигурност и предвидимостта на нормативната уредба, като основни характеристики на правовата държава.

 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България