Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът сезира прокуратурата заради такса смет в някои общини

четвъртък, 24.03.2022
Омбудсманът Диана Ковачева сезира Върховна административна прокуратура (ВАП) заради незаконосъобразни текстове в общински наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в раздел „Такса за битови отпадъци“.
24 март 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева сезира Върховна административна прокуратура (ВАП) заради незаконосъобразни текстове в общински наредби за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в раздел „Такса за битови отпадъци“.

Омбудсманът констатира, че в общинските наредби на Видин, Несебър, Долна Митрополия има разпоредби, съгласно които декларации за освобождаване от плащане на такса битови отпадъци, когато имотът не се ползва, се приемат до 31 октомври, а в Община Стамболийски – срокът е до 30 ноември на предходната година.

Потърпевши собственици на имоти от Община Видин сигнализираха омбудсмана, че им се отказва прием на декларации, подадени след 31 октомври 2021 г., с аргумента, че са извършени промени в нормативната уредба. 

В този конкретен случай Диана Ковачева още в началото на годината препоръча на ОбС – Видин да приведат незаконосъобразните текстове от наредбата си в съответствие със Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

„Съгласно действащата към момента разпоредба на чл. 71, т. 1 от Закона за местните данъци и такси, не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота“, аргументира тезата си проф. Ковачева.

Тя допълва, че действително са приети изменения в посочената норма, но съгласно последната промяна от 17 февруари 2021 г. срокът за подаване на декларации за освобождаване от такса смет - 31 октомври 2021 г., влиза  в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г.

Освен това омбудсманът установи, че в наредбите на Пазарджик, Стамболийски и Бобов дол са включени допълнителни условия за освобождаването от такса за сметосъбиране и сметоизвозване, например -  последните отчетени показатели на водоподаването и електрозахранването на имота; удостоверение от ВиК, удостоверение от електроразпределение, доказващи, че за определен имот през последните 3 месеца не е консумирана съответно вода, ел. енергия; липса на задължения за местни данъци и такси за предходни години.

„Становището на омбудсмана, изразявано многократно, е че законодателят точно и ясно е регламентирал хипотезите на недължимост на таксата и всякакви допълнителни условия, включително изискването за представяне на удостоверения от доставчици на обществени услуги, не намират основа в закона“, пише общественият защитник в становището си до прокуратурата.

Проф. Ковачева е категорична, че с въведеното изискване за липса на задължения към общината е нарушен един от основните принципи на доброто управление, а именно принципът на законност.

„Отказът да бъде извършена административна услуга по искане на гражданите, трябва да почива на законоустановените основания, а именно наличие на материални и процесуални пречки за извършване на същата. Мотивът за неизплатени задължения към общината не намира законова основа“, подчертава омбудсманът.

 Диана Ковачева обръща внимание на факта, че разписвайки допълнителни условия за освобождаване на задълженото лице от такса за сметосъбиране и сметоизвозване, Общинският съвет излиза извън делегираните му със закон правомощия.

Становището тук

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България