Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът срещу скока на цената на водата с 44% в Смолян

петък, 09.09.2022
Омбудсманът Диана Ковачева се обяви срещу драстичното 44% увеличение на цената на водата в Смолян. Становището й бе представено  в  Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) по повод общественото обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество.

9 септември 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева се обяви срещу драстичното 44% увеличение на цената на водата в Смолян. Становището й бе представено  в  Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) по повод общественото обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество.

И при предишни обсъждания проф. Ковачева последователно възрази срещу повишението на цените на водата в областите Монтана, Плевен, Велико Търново, Габрово, Русе, Стара Загора, Варна, Ловеч, Търговище, Разград, Силистра, Враца, Бургас, Видин и Ямбол.

В Проекта на решение за одобряване цените за следващия регулаторен период на ВиК Смолян е заложено водата да нарасне с 44%  за 2022 г. спрямо цената за 2021 г., т.е. от 2,575 лв. /с ДДС/ на 3,714 лв. /с ДДС/), а през 2026 г. се предвижда тя да скочи със 119% спрямо 2021 г. - от 2,575 лв. /с ДДС/ на 5,648 лв. /с ДДС/). Но в същото време качеството на предоставяната услугата не се подобрява.

„В края на регулаторен период 2022-2026 г. ВиК операторът не постига 8 от определените с Решение № ПК-1/28.05.2021 г. на КЕВР прогнозни конкретни цели за показателите за качество на ВиК услугите, сред които и два от показателите за ефективност ПК4а - "общи загуби на вода във водоснабдителната система“ и "рехабилитация на водопроводната мрежа“, каза днес на заседанието на Регулатора Боряна Джунева, експерт в институцията на омбудсмана в отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“.

Тя подчерта още, че по данни от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2020 г., приет с решение на КЕВР от 30 септември 2021 г., оценката на Регулатора по 29 показателя за качество е „пълно неизпълнение“.

„Реално това са всички показатели за качество, без един – „непрекъснатост на водоснабдяването“, с оценка „добро“. Въпреки че показателите, които влияят върху цената не са изпълнени, тя се увеличава, което категорично не приемам. Това е поредното потвърждение, че повишението на цените на ВиК услугите през годините не води до подобряване качеството на предоставянето им“, категорична бе Джунева.

Тя допълни още, че в Докладите на КЕВР е отбелязано, че съгласно Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите дружеството в Смолян е представило информация за предприети дейности и консултации с потребителите.

„Представената информация обаче, е неприемлива и в нарушение на приложимата нормативна уредба - посочено е, че бизнес планът на дружеството е достъпен на интернет страницата на компанията, откъдето всеки желаещ може да се запознае с него. Тези данни по същество не са резултати от консултациите с потребителите на ВиК услуги, каквото е изискването на Наредбата“, подчерта експертът.

Боряна Джунева посочи още, че в становището си омбудсманът изрично обръща внимание на факта, че работната група е приела, че бизнес планът на ВиК Смолян е одобрен без възражение от Асоциацията по ВиК (АВиК) на обособена територия, тъй като в определения 45-дневен срок АВиК не е взела решение за съгласуване на бизнес плана. На проведеното заседание на общото събрание на АВиК Смолян на 29 август 2022 г. - 7 дни след изтичането на срока за съгласуване, обаче е взето решение, че бизнес планът не е съгласуван, което не е отчетено от КЕВР. Така на практика Комисията за пореден път допуска на формално основание, че бизнес планът е приет от АВиК, докато реално той не е приет.

Накрая в становището на проф. Ковачева отново се подчертава, че ако КЕВР одобри предвиденото увеличение на цената на водата в област Смолян, голяма част от хората ще бъдат поставени във фактическа невъзможност да плащат сметките си за вода, което ще доведе до нарастване на несъбираемите вземания на ВиК оператора.

  • Становището тук (373.92 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България