• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Цената на водата в Ямбол и Видин е непоносима за хората

вторник, 09.08.2022
Реални ползи от увеличението на цената на водата за хората във Видин и Ямбол на практика няма никаква, смята омбудсманът Диана Ковачева, като позицията й относно предстоящото увеличение бе изразено в становище до Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) по повод обществените обсъждания на бизнес плановете на „ВиК-Видин“ и „ВиК“ гр. Ямбол.

9 август 2022 г.

Реални ползи от увеличението на цената на водата за хората във Видин и Ямбол на практика няма никаква, смята  омбудсманът Диана Ковачева, като позицията й относно предстоящото увеличение бе изразено в становище до Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) по повод обществените обсъждания на бизнес плановете на „ВиК-Видин“ и „ВиК“ гр. Ямбол.

Становището на Омбудсмана бе представено от началника на отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“ към обществения защитник - Нина Бояджиева на заседанията на Регулатора.

Припомняме, че при предишни обсъждания проф. Ковачева последователно се противопостави срещу повишението на цените водата и в областите Монтана, Плевен, Велико Търново, Габрово, Русе, Стара Загора, Варна, Ловеч, Търговище, Разград, Силистра, Враца и Бургас.

В становището си относно увеличението на цената на водата във Видин, омбудсманът обръща внимание, на факта, че през 2022 г. заложеното ценово предложение на „ВиК-Видин“ ЕООД е с 34% повече спрямо м.г. - от 2,738 лв. /с ДДС/, на 3,683 лв. /с ДДС/, а през 2026 г. цената на се предвижда да се увеличи с 60% спрямо тази за 2021 г. - от 2,738лв. /с ДДС/, на 4,387 лв. /с ДДС/).

„Тези цени са почти на прага на социалната поносимост - за 2022 г. тя е 3,84 лв., а за 2026 г. – 4,41 лв.“, категоричен е общественият защитник.

При „ВиК“ ЕООД гр. Ямбол цената на ВиК услугата за 2022 г. е заложено да нарасне с 48% спрямо 2021 г., т.е. от 2,657 лв. /с ДДС/, на 3,931 лв. /с ДДС/, докато през 2026 г. се предвижда тя да скочи с 85% спрямо м.г.- от 2,657 лв. /с ДДС/, на 4,926 лв. /с ДДС/).

Ковачева подчертава, че в институцията на омбудсмана непрекъснато постъпват множество жалби от цялата страна срещу лошото качество на водата.

В становището си тя посочва още, че от данните в Докладите на работната група на КЕВР ясно се вижда, че „ВиК-Видин“ ЕООД не постига 11 от определените на 28 май 2021 г. прогнозни конкретни цели на регулатора за показателите за качество на ВиК услугите, сред които 3 от показателите за ефективност – „Налягане във водоснабдителната система“, „Рехабилитация на водопроводната мрежа“, „Ефективност на изграждане на водомерното стопанство“. Докато „ВиК“ ЕООД гр. Ямбол не постига 5 от тези показатели.

„Информацията в Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2020 г., също е много притеснителна, тъй като оценката за 18 показателя за качество на ВиК Видин, включително „общи загуби на вода“, е „пълно неизпълнение“, по 17 показателя за качество на ВиК Ямбол, включително „общи загуби на вода“, също е „пълно неизпълнение“, акцентира Диана Ковачева.

Тя допълва, че в Докладите на КЕВР също така е отбелязано, че съгласно Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите, двата оператора трябва да представят информация и да консултират потребителите за своите предприети дейности, но данните реално не отразяват резултати от консултациите с потребителите на ВиК услуги, което е в нарушение на приложимата нормативна уредба.

„Налага се да отбележа също, че на проведеното на 04.07.2022 г. заседание на общото събрание на Асоциацията по ВиК (АВиК) на обособена територия гр. Видин, е взето решение, че бизнес планът не е съгласуван. Въпреки това, регулаторът само на формално основание е счел, че бизнес планът е приет от АВиК без възражение, с което категорично не съм съгласна“, написа още в становището си омбудсманът.

В заключение проф. Ковачева отново обръща внимание, че повишената цена на ВиК услугата ще затрудни домакинствата да погасяват сметките си за вода и по този начин ще нараснат несъбираемите вземания на дружествата, което може да доведе и до спиране на услуга, което според омбудсмана е неприемливо.

 

  • Становището на омбудсмана тук (387.10 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България