Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът възрази остро срещу драстичния скок на цените на водата

четвъртък, 30.11.2023
Омбудсманът Диана Ковачева възрази остро срещу поредното увеличение на цените на водата средно с 15% от 1 януари догодина. Увеличението ще засегне повече от 30 населени места в страната. Позицията на обществения защитник бе представена днес от експерта на институцията Цветанка Илиева на заседанието в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

30 ноември 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева възрази остро срещу поредното увеличение на цените на водата средно с 15% от 1 януари догодина. Увеличението ще засегне повече от 30 населени места в страната. Позицията на обществения защитник бе представена днес от експерта на институцията Цветанка Илиева на заседанието в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Проф. Ковачева дава и конкретни примери, където увеличението надхвърля посочените 15% - в Берковица ВиК услугите скачат с 80%, в Сливен с над 40%, в Сапарева баня с над 37%, във Видин с над 28%, Габрово с над 20%, Добрич с над 16%.  

В становището си омбудсманът подчертава, че най-висока комплексна цена на водата е предложена за ВиК Разград - 6,08 лв./куб. м, като при други ВиК оператори (Силистра, Варна, Шумен, Смолян, Търговище) цената се вдига и става над 5 лв./куб. м.

Диана Ковачева обръща сериозно внимание, че тези цени не са окончателни и домакинствата тепърва ще са принудени да отделят все повече средства, за да могат да плащат сметките си за вода, защото към това увеличение предстои да се прибави и инфлацията за м. ноември 2023 г.

„В институцията на омбудсмана през 2023 г. значително се увеличиха жалбите във връзка с лошото качество на ВиК услуги - често и продължително спиране на водата, неспазване на обявените периоди на въведени режими на водоподаване, неотстраняване на аварии в срок, лошо качество на водата след продължително спиране, слабо налягане и др.  Гражданите основателно продължават да задават въпроса – какви са ползите от непрекъснатото увеличение на цените на ВиК услугите“, пише проф. Ковачева в становището си.

Тя подчертава, че видно от Годишния доклад за ВиК сектора на КЕВР за м.г., увеличението на общите загуби във водоснабдителната система е с над 61 на сто.

Затова общественият защитник с основание пита, при така предложените цени на ВиК услугите, как КЕВР защитава интересите на потребителите – принцип, от който би следвало да се ръководи съгласно чл. 7 от Закона за регулиране на ВиК услугите.

„Увеличението, например, на цената на ВиК услугите в Сливен с над 1 лв.  спрямо действащата в момента - 2,78 лв./ куб. м, ще доведе ли до подобряване на всеобщия достъп на вода за населението в града и околните села“, пита Диана Ковачева.

Задава и друг въпрос - дали увеличението на комплексната цена на ВиК услугите в Търговище - от 5,13 лв./куб. м, ще реши проблемите с водоснабдяването в гр. Омуртаг, където хората са на драстичен воден режим и получават вода само два пъти в седмицата по 5 часа.

Според общественият защитник предложеният механизъм за определяне и изменения на цените на ВиК услугите, разработен от КЕВР през 2015 г., в сила от 2016 г., единствено постига значително повишение на цените на ВиК услугите, което обаче не се отразява в подобряване качеството на предоставянето им.

Омбудсманът е категорична, че проблемите във ВиК сектора трайно не се решават и с всяка измината година се задълбочават, което налага да се помисли за анализ и промяна в ценообразуването на ВиК услугите, в т.ч. и относно социалната поносимост.

„Определената социална поносимост на цените на ВиК услугите за 17 области е с над 10% стохастична грешка при изчисляване на годишните доходи на един член от домакинство. Това са областите: Враца - 17,3%; Ловеч - 12,6%; Монтана - 10,4%; Велико Търново - 11,5%; Габрово - 11,4%; Разград - 17,2%; Русе - 11,4%; Силистра - 11,4%; Добрич - 17,9%; Търговище - 15,9%; Шумен - 11,4%; Стара Загора - 11,8%; Ямбол - 17,4%; Кюстендил - 11,7%; Кърджали - 12,9%; Пазарджик - 12,1%; Смолян - 18,4%. По информация на Националния статистически институт, над 10% стохастична  грешка означава, че данните са ненадеждни“, обобщава проф. Ковачева.

Посочва, че в Ямбол социалната поносимост от 1 януари 2023 г. е била 5,53 лв./куб. м, при степен на грешка 15,9%, а от 1 януари.2024 г. социалната поносимост ще е 4,964 лв./куб. м, при степен на грешка 17,4%. Това е намаление на социалната поносимост с 10,31% спрямо предходната година, като това не е действителното положение на средните месечни доходи на едно лице от домакинството в област Ямбол.

Диана Ковачева е категорична, че за определяне на социалната поносимост на цените на ВиК услугите е необходимо е да се използват само и единствено статистически надеждни данни на НСИ за съответните години.

  • Становището тук: (476.64 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България