Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът възрази срещу по-високата цена на градския транспорт

петък, 15.07.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, в което го информира, че в институцията на омбудсмана постъпват жалби, свързани с Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на столицата.
19 юли 2022 г.       
      Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, в което го информира, че в институцията на омбудсмана постъпват жалби, свързани с Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на столицата.

       Проф. Ковачева възразява срещу предвидената различна цена за купуване на един и същи билет - за еднократно пътуване без право на прекачване, в зависимост от това дали е купен от водач на превозно средство, каса или автомат на територията на метростанция (2 лв.) или от каса, извън територията на метростанция (1.60 лв.).

          Подчертава, че това не е съобразено с недостатъчните на брой пунктове за закупуване на билети и по-скоро се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

      „Предвиденото увеличение на цената на превозните документи не е съобразено с тежката икономическа обстановка в страната и занижената покупателна способност на населението. Още повече, че в условията на епидемична обстановка, един от начините за привличане на пътници към използването на градски транспорт е предлагането на ниски, достъпни цени на транспортната услуга, което в София така и не се случи за разлика от други европейски столици“, пише омбудсманът.

       Освен това проф. Ковачева е категорична, че новата тарифна политика не бива да става чрез налагане на ограничения, липса на избор на превозни документи и увеличения на цените.

       „Реформата в тарифната политика при пътуване с обществения транспорт на територията на Столична община следва да отчита не само необходимите промени, свързани с използването на нови технологии, продукти и услуги, но и транспортните нужди на пътниците, които градският транспорт в столицата следва да обслужва“, подчертава общественият защитник.       Омбудсманът е против и срещу заложеното в Проекта изискване пътникът да валидира/използва закупения от него билет за еднократно пътуване без прекачване в рамките на 60 минути от издаването му. Според Ковачева подобно изискване нарушава правата на потребителите на транспортни услуги, тъй като ги лишава от възможността да използват въпросния превозен документ когато преценят, на един по-късен етап от закупуването.

      „Отчитайки, че някои от предложените в Проекта нови превозни документи, като  например билетът с прекачване, дългосрочен превозен документ за младежи до 26 години и семейни превозни документи, обслужват в по-голяма степен нуждите на определени категории пътници, не мога да се съглася с отпадането на досега съществуващи превозни документи, в т.ч. месечната карта за една линия наземен транспорт и метро, на електронна карта за десет еднократни пътувания. Това е необяснимо от гледна точка задоволяване транспортните потребности на гражданите“, подчертава Диана Ковачева.

         Тя се аргументира с факта, че много граждани пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация само по една линия на градския транспорт. Така след промените те ще бъдат принудени да си купят месечна карта за всички линии, което няма да отговаря на действителните им нужди.

         Освен това, омбудсманът акцентира, че талоните за 10 пътувания се използват от работещи например през седмица от вкъщи или от гости на столицата, както и от граждани, ползващи инцидентно градския транспорт.

        „Не отговаря на действителността посоченото в мотивите към Проекта, че талонът за 10 пътувания ще се замести от нововъведените билети за 30 минути и 60 минути - посочен е като аргумент единствено случай, в който билетите се използват за прекачване. Съществуващият талон за 10 пътувания обаче, не е ограничен за ползване във времето и в тази връзка съществуват редица други възможни негови употреби”, допълва общественият защитник.

        Подчертава, че 5,1% от пътуванията са с еднократен билет с прекачване, което дава основание на вносителите за въвеждане на билета за време от 1,60 лв. Но в същото време, видно от Доклада пътуващите с талон за десет пътувания са 9,8 % за 2019 г., което тя смята за достатъчно силен аргумент, за да остане тази възможност.

         Ковачева е против отпадането и на месечната карта за метро, за която не се предлага подходяща алтернатива. Така гражданите ще са принудени да купуват годишна карта на разсрочено плащане, като първата вноска е за три месеца.

        Тя пита защо е отпаднала и възможността за пътуване с еднодневната карта за всички линии – „Бял билет“, с която се пътува безплатно при силно замърсен въздух.

        Според нея предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин. също е спорно, предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.

        В заключение омбудсманът подчертава, че всяко изменение и допълнение във въпросната Наредба, трябва да бъде съпроводено с информационна кампания,  която да обясни промените на гражданите и те да са наясно откъде и на каква цена могат да закупят новите превозни документи, а също как на практика да ги зареждат и използват.

Становището тук


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България