Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът внесе в парламента промените за ЧСИ, монополи и фирми за бързи кредити

петък, 05.05.2017
Манолова депозира в НС и Годишния доклад на институцията за 2016-та
5 май 2017 г.
    Омбудсманът Мая Манолова и граждански организации внесоха днес в деловодството на Народното събрание пакет от законодателни промени за ограничаване правомощията на частните съдебни изпълнители, монополите и фирмите за бързи кредити.

Манолова илюстрира тревожната ситуация в страната и спешната необходимост от промените със стотиците жалби, включително и със случаи от последните дни.

Обудсманът разказа за неподвижен и безпомощен човек на легло, който днес ще остане без жилището си в кв. „Овча купел“, защото ще бъде продадено на публична продан, след като ЧСИ е отказал да разсрочи задължението.

Вторият пример бе на жена с две деца от гр. Пловдив, останала в края на април без жилище. Апартаментът й е продаден, а тя моли Манолова за съдействие, да бъдат оставени в жилището поне до края на учебната година.

Третият казус, представен от Манолова, бе на възрастна жена от гр. Летница, Плевенско, която купува цветен телевизор за 300 лв., заплатила е всички вноски по 35 лв., без последните две, но ЧСИ й взима още 700 лв. „Т.е. крайната цена на телевизора става 905 лв.“, изчисли омбудсманът.

 „Предлагаме първият кръг от промени да бъдат извършени в института на призоваването, защото сега гражданите биват осъдени без изобщо да знаят. Всъщност и част от злоупотребите, например, тези със записи на заповед са възможни, поради пропуски в регламентирането на призоваването“, аргументира се Манолова.

По думите й, има два варианта, от които по-крайният е премахването на призоваването чрез залепване на обявление за неприсъствени решения и заповедно производство.



Гражданските организации и Мая Манолова предлагат и два варианта за промяна в чл. 417 на ГПК – за отпадане на възможността за бързо снабдяване с изпълнителен лист от страна на банките, а другият, който по думите й, е „по-балансираният вариант“ е да се даде възможност на длъжниците на банки да възразяват в производството и ако пожелаят да имат право на съдебен процес.    

„Предлагаме също така длъжниците, в случаите, в които смятат, че наистина дължат, да могат да платят без да стигат до ЧСИ. Сега, искаш или не, едно съдебно решение се дава на ЧСИ и там започва товаренето с огромни такси, лихви, разноски, хонорари за съдебни изпълнители и юрисконсулти. Така един дълг от 50 лв., става 1050 лв. или 2050 лв.“, посочи Манолова.

Тя предлага в исковата молба и в заявлението за заповед на изпълнение да се посочва банковата сметка на кредитора, така че длъжникът ще има възможност да погасява без ЧСИ.

Сред предложенията в законодателния пакет са още: длъжниците да могат да обжалват оценката на недвижимите имоти, за да не се продават техните жилища за многократно по-ниски цени и дори на безценица в сравнение с пазарните и заявените пред банката. Да не се налагат всички способи при дълг от 100 лв. и да не се запорира трудовото възнаграждение, всички банкови сметки, МПС, жилището и земеделските земи. Освен това Манолова предлага да бъде коригиран несеквестируемият доход, който не е променян от 2008 г., когато минималната работна заплата не беше 460 лв., а също така и намаляване на таксите на ЧСИ. Идеята е сборът от всички такси да не надвишава размера на задължението и длъжникът да не дължи такси, когато плаща в срока за доброволно изпълнение.

„За това, че сме на прав път с тези законодателни предложения говори и реакцията от страна на ЧСИ. Те строяват редиците, за да дадат отпор на тези предложения, вече имам искания, за това колко жалби има срещу тях и колко срещу монополни дружества. Ние не смятаме да се откажем. Внасяме предложенията и ще настояваме депутатите да ги внесат по най-бързият начин и да започне тяхното обсъждане. Разликата между ЧСИ и мен като омбудсман е, че аз защитавам интересите на гражданите“, заяви още Мая Манолова.

Промените виж:

http://www.ombudsman.bg/pictures/ЗИД%20ГПК_изпълнително%20производство.pdf

По-късно тя внесе в деловодството на парламента и Годишния доклад на омбудсмана за 2016 г. виж:

             http://www.ombudsman.bg/pictures/REPORT_OMBUDSMAN_2016.pdf




ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България