Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Вода в Своге вече има, но водната криза остава

четвъртък, 18.08.2022
Омбудсманът Диана Ковачева призова служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков да намерят комплексни решения за разрешаването на водната криза в цялата страна.

18 август 2022 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева призова служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков да намерят комплексни решения за разрешаването на водната криза в цялата страна.

„С особено безпокойство се обръщам към Вас по повод тежката водна криза, пред която са изправени редица населени места в страната. Към настоящия момент в две общини в България (Свищов и Своге) е обявено бедствено положение, поради недостиг на водни количества за задоволяване на питейно-битовите потребности на населението., пише омбудсманът.

Часове по-късно, след като беше изпратена препоръката, стана ясно, че в Своге и околните населени места водоподаването се възстановява след като „изчезналата“ река Искрецка се завърна в коритото си. По този повод омбудсманът коментира: „Вода в Своге вече има, но водната криза остава. По публично изнесени данни, към средата на м. юли 2022 г. градове и села в 12 области са с въведено режимно водоподаване.“

В препоръката си проф. Ковачева  обръща внимание на факта, че само от началото на м. август т.г. към нея са се обърнаха стотици граждани от цели населени места (гр. Раднево; селата Долна и Горна Липница, с. Батак, общ. Павликени; с. Малко Градище, общ. Любимец; гр. Дряново; с. Ставерци, общ. Плевен; с. Чехларе, общ. Брезово; с. Рогачево, общ. Балчик; с. Трайково, общ. Лом; с. Расник, общ. Перник), които търсят съдействие и от омбудсмана за нормализиране на водоснабдителната услуга.

„Със загриженост сочат, че буквално са лишени от вода, което в условията на горещини, създава предпоставка за развитие и разпространение на зарази“, допълва общественият защитник.

Диана Ковачева акцентира, че при извършени проверки по конкретни сигнали, от години пред омбудсмана се посочва от ВиК операторите и от местната администрация, че проблемите са резултат основно от чести аварии по старата и силно амортизирана водоснабдителна система, при които изтичат огромни количества вода преди да достигнат до потребителите, както и от сезонно пресъхване на водоизточниците. А също така, че няма финансови средства за рехабилитация на водоснабдителната мрежа, както и за разработване на нови водоизточници.

„Като омбудсман многократно съм подчертавала, че не приемам липсата на финансови средства като аргумент, с оглед дългогодишното съществуване на проблемите. Нещо повече, в рамките на вече отминалия регулаторен период 2017-2021 г. неколкократно беше повишавана цената на водата във всички области, без Кюстендил и Пазарджик. Към началото на м. август 2022 г. в 13 областни града (Монтана, Плевен, Велико Търново, Русе, Габрово, Стара Загора, Варна, Ловеч, Търговище, Разград, Силистра, Враца, Бургас) потребителите са принудени да заплащат със средно около 33% по-висока цена на водата. В същото време, съгласно данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2020 г., средната стойност на показателя за качество „общите загуби на вода“ в страната е 60,30%, като в някои области (например: Шумен, Сливен) стойността му е над 80%“, пише още Ковачева.

Според нея реални ползи за гражданите от повишението на цената на услугата няма, защото потребителите продължават да търпят огромни неудобства от нерегулярно водоподаване.

В препоръката си общественият защитник подчертава, че е необходимо да бъде изградена нова визия за ВиК сектора, чрез която да се гарантира правото на гражданите на достъп до вода, която е основна жизнена потребност.

Омбудсманът припомня и позицията си, че е належащо приемането на нов Закон за водоснабдяването и канализацията, което е част и от продължаването на реформата във водния сектор, заложена в Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България и в заключение настоява за комплексни решения за разрешаването на водната криза в страната.

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България