Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

След три препоръки на омбудсмана гражданите на Перник ще бъдат компенсирани заради липсата на парно и топла вода

петък, 09.04.2021
След три настойчиви препоръки на омбудсмана Диана Ковачева до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), гражданите на Перник най-сетне ще бъдат компенсирани заради честите аварийни прекъсвания на топлоснабдяването и влошеното качество на топлоснабдителните услуги. Авариите оставиха хората без парно и топла вода в редица райони на града през най-студените месеци декември 2020 г. и януари 2021 г., за което омбудсманът получи десетки жалби.
9 април 2021 г.

След три настойчиви препоръки на омбудсмана Диана Ковачева до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), гражданите на Перник най-сетне ще бъдат компенсирани заради честите аварийни прекъсвания на топлоснабдяването и влошеното качество на топлоснабдителните услуги. Авариите оставиха хората без парно и топла вода в редица райони на града през най-студените месеци декември 2020 г. и януари 2021 г., за което омбудсманът получи десетки жалби.


Вчера стана ясно, че регулаторът е задължил дружеството в Перник да компенсира потребителите си за „нарушено качество на топлоподаването за срок над 48 часа през м. декември 2020 г. и м. януари 2021 г.“


Така до 15 май 2021 г. всички клиенти с нарушено качество на топлоподаването за двата периода от 17 декември 2020 г. до  21 декември 2020 г. и от 11 януари 2021 г. до 20 януари 2021 г. ще трябва да получат компенсация (неустойка).


         Според информацията, публикувана на интернет страницата на КЕВР:


         „Само за периода 11.01.2021 г. - 21.01.2021 г. с нарушено топлоподаване за различен срок са били общо 5 473 бр. клиенти на дружеството, присъединени към общо 174 бр. абонатни станции.

        Съгласно дадените задължителни предписания, в срок до 15.05.2021 г.  всички клиенти на „Топлофикация – Перник“ АД с нарушено качество на топлоподаването за периодите от 17.12.2020 г. до  21.12.2020 г. и от 11.01.2021 г. до 20.01.2021 г. трябва да получат компенсация /неустойка/ при спазване на следните условия:


- стойността на неустойката да бъде изчислена на база недоставената в съответната абонатна станция топлинна енергия, за времето над 48 часа с влошени показатели;


- количеството на недоставената топлинна енергия да се изчисли въз основа на реално то потребление в съответната абонатна станция за месец с аналогични метеорологични условия и режим на топлоподаване;


- разпределението на недоставената в съответната абонатна станция топлинна енергия за отделните имоти да е съгласно Методиката за дялово разпределение на топлинната енергия в сгради - етажна собственост, Приложение към чл. 61, ал. 1 от Наредба № Е-РД-04-1 от 12 март 2020 г. за топлоснабдяването;


- стойността на неустойката да бъде отразена в съответните месечни фактури на клиентите като топлинна енергия и сума за прихващане, при действаща за периода цена.“


           Още на 21 декември 2020 г. омбудсманът Диана Ковачева поиска от енергийния министър Теменужка Петкова, председателя на КЕВР инж. Иван Иванов и изпълнителния директор на „Топлофикация - Перник“ АД Ясен Кацаров гражданите на Перник да получат в най-кратък срок справедливи компенсации, заради честите спирания на парното и топлата вода в града.


Поводът бяха десетки жалби до омбудсмана от битови клиенти на „Топлофикация - Перник“ за аварийни прекъсвания на топлоснабдяването и влошено качество на топлоснабдителните услуги в редица райони на града.


Оплакванията бяха за системно спиране на топлоподаването от живеещи в центъра на града, както и в кварталите „Мошино“, „Тева“, „Изток“, „Проучване“, на улиците „Струма“, „Клемент Готвалд“, „Благой Гебрев“, „Хумни дол“, „Петко Каравелов“, „Младен Стоянов“, „Миньор“, „Димова махала“, „Св. Св. Кирил и Методий“, „Отец Паисий“, „1-ви май“, „Минск“, пл. „Кр. Пернишки“ и др.


Показателно бе, че за по-малко от ден в институцията на обществения защитник постъпиха близо 40 сигнала от недоволни граждани, които с конкретни примери разказаха за чести аварии, студени радиатори и липса на загряване на топлата вода, а в същото време те изтъкваха, че сметките им са като за пълноценно снабдяване с топла вода и парно.


На 18 януари т.г. омбудсманът изпрати втора препоръка, в рамките на един месец, отново до министъра на енергетиката Теменужка Петкова и председателя на КЕВР Иван Иванов, в която поиска да бъдат предприети своевременни действия за контрол по отношение на „Топлофикация - Перник“ АД, с цел гарантиране сигурността на снабдяването с топлинна енергия на неговите битови клиенти и устойчиво изпълнение на показателите за качество на топлоснабдителните услуги.


Причината бе, че само за два дни в институцията на обществения защитник  постъпиха десетки нови жалби на граждани от Перник, които пак се жалваха от студено парно и липса на топла вода. 


След двете препоръки на омбудсмана министър Теменужка Петкова разпореди извънредна проверка на дружеството.


На 24 март 2021 г. омбудсманът написа ново писмо до КЕВР, в което отново настоя за становището на регулатора, касаещо изпълнението на лицензионните задължения от страна на „Топлофикация - Перник“ за качество и сигурност на топлоснабдяването, с ново настояване за справедливи компенсации на засегнатите клиенти на дружеството.


Конкретният повод за това писмо на доц. Диана Ковачева бе полученият в институцията на омбудсмана отговор от Министерството на енергетиката, в който я запознаха с резултатите от извършената извънредна проверка на „Топлофикация -  Перник“ след двата нейни сигнала, провокирани от влошеното с дни качество на топлоснабдяването в града.


От писмото на енергийното ведомство става ясно, че от Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ е установен определен период с отклонения от зададения график на температурата от топлопреносното дружество, което е в нарушение на Показатели за качество на топлоснабдяването, утвърдени от регулатора.


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България