Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Според омбудсмана е незаконно потребителите на ток да носят отговорност за неизправните електромери, собственост на електроразпределителни дружества

четвъртък, 01.12.2011
Националният омбудсман изпрати до председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) препоръка, свързана с коригирането на количествата неизмерена електрическа енергия, регламентирано в общите условия на електроразпределителните предприятия в страната.
гр. София, 01 декември 2011г.

Националният омбудсман изпрати до председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) препоръка, свързана с коригирането на количествата неизмерена електрическа енергия, регламентирано в общите условия на електроразпределителните предприятия в страната. Много граждани в жалбите си изразяват несъгласие с начина на изчисляване на неточно измерена и/или неизмерена електрическа енергия за минал период, както и при констатиране на неправомерно вмешателство в електромера.
 
Корекциите се извършват по определена методика, предвидена в клаузи на общите условия на договорите на ЧЕЗ, ЕОН и ЕВН. В писмото си до ДКЕВР омбудсманът е категоричен: „С тези норми се допуска неравнопоставеност в отношенията доставчик – клиент, като силно са ограничени правата на потребителя. За доставчика е достатъчно само да бъде констатирано и отбелязано в констативен протокол неизмерване на електроенергия, за да извърши корекцията за минал период на сумите за съответния потребител. Електроразпределителните дружества имат право да определят мястото на монтиране на електромера, да извършват първоначални и последващи проверки. Като собственици те имат достъп до тях във всеки един момент и са длъжни да ги поддържат технически изправни. В същото време потребителят се държи отговорен за неизправност на електромер – собственост на електроразпределителното предприятие, без да е доказана неговата вина”.
 
Омбудсманът извърши преглед и на съдебната практика в тази насока. При разглеждането на спорове между потребители и електроразпределителните дружества за начислени корекции за електроенергия за минал период, съдът се произнася в полза на потребителя. Основание за това е наличието на задължителна съдебна практика на ВКС по въпроса дали са налице предпоставки за едностранно коригиране от доставчика на електроенергия на дължими суми за минал период. Съдът приема, че едностранната корекция на сумите за електрическа енергия за минал период „е неравноправна по смисъла на чл. 143, т. 6 и т. 18 от Закона за защита на потребителите, противоречи на принципа на равнопоставеност на страните в договорното правоотношение, на принципа на защита интересите на потребителите при търговията с електрическа енергия и на разпоредбата на чл. 82 от Закона за задълженията и договорите. Според ВКС, не е предвидена нормативно възможност за едностранно извършване на корекции на електрическа енергия от електроразпределителните дружества, а при липса на такава – няма законно основание тази санкция да се уговоря в общите условия. Омбудсманът констатира, че въпреки това, тези клаузи в общите условия на дружествата продължават да бъдат прилагани, което е поредно доказателство за икономическото и информационното надмощие на енергийните предприятия спрямо потребителите. Той настоява, с оглед на равнопоставеност в отношенията между доставчик и клиент, в съответствие с чл. 13 на Директива 2006/32/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и на база задължителната съдебна практика, ДКЕВР да инициира изменение на общите условия на ЧЕЗ, ЕОН и ЕВН по отношение на едностранната корекция на електрическа енергия за минал период. „Спазването и на действащото законодателство изисква тази промяна” – категоричен е Константин Пенчев.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България