Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Според омбудсмана промяна от края на 2013 г. в Наредбата за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, нарушава правото на пациентите на достъп до иновации и персонализирано лечение

четвъртък, 23.01.2014
В писмо до министъра на здравеопазването националният омбудсман препоръчва да бъдат предприети своевременни мерки за осигуряване на гражданите с онкологични и вродени хематологични заболявания на достъп до адекватно за заболяването им индивидуално лечение, съобразено с иновативните процедури и лекарствени продукти, с оглед на гарантиране на правата им, закрепени в Европейската харта за правата на пациентите.
 гр. София, 23 януари 2014 г.

В писмо до министъра на здравеопазването националният омбудсман препоръчва да бъдат предприети своевременни мерки за осигуряване на гражданите с онкологични и вродени хематологични заболявания на достъп до адекватно за заболяването им индивидуално лечение, съобразено с иновативните процедури и лекарствени продукти, с оглед на гарантиране на правата им, закрепени в Европейската харта за правата на пациентите. Повод за препоръката е изменение и допълнение от края на 2013 г. на Наредба № 40 за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК. Според новата т. 9 от Забележките в Приложение № 10 към член единствен от наредбата касата веднъж годишно, в срок до 25 декември, извършва анализ на включените през годината в Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 6, т. 2 (лекарствени продукти, заплащани от бюджета на лечебните заведения) от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина нови международни непатентни наименования на лекарствени продукти и на новите показания на съдържащи се в него лекарствени продукти по т. 5 и 6, които не е заплащала. За тях НЗОК заплаща от началото на следващата календарна година. Пациентски организации в жалби до омбудсмана изразяват притеснение, че по силата на новата норма касата ще заплаща с едногодишно закъснение новите лекарства за лечение на онкологични заболявания, като по този начин се забавя достъпът на болните до нови терапии и закъснението може да е фатално за тях. Част от жалбоподателите предлагат финансирането да е на период от три месеца. В някои от сигналите се твърди, че новият текст не е съществувал в публикувания в уебстраницата на Министерството на здравеопазването проект за изменение и допълнение на наредбата и не е бил подложен на обществено обсъждане.

В препоръката до министъра Константин Пенчев пише: „Като национален омбудсман съм запознат с недостигащия финансов ресурс на НЗОК. Приемам обаче, че още при подготовката на проекта на Закона за бюджета на НЗОК за 2014 г. е трябвало да се отчете необходимостта от финансиране на включените през годината в Позитивния лекарствен списък (ПЛС) нови лекарствени продукти и на новите показания на съдържащи се в него лекарствени продукти. Неоправдано е след приемането на закона, чрез изменението и допълнението на наредбата, да се отлага за 2015 г. заплащането на нови лекарствени продукти, включени в ПЛС през предишната година и засягащи граждани с онкологични и вродени хематологични заболявания. Създава се впечатление за по-голяма загриженост към бюджета на НЗОК, а не за своевременния достъп на гражданите до нови лекарствени продукти”. Той допълва, че с новата норма трайно се регламентира ежегодно отлагане на заплащането на включените през календарната година в ПЛС нови лекарствени продукти. „Силно съм разтревожен, че се посяга на достигнатата възможност за лечение на хората в България от тези тежки социално значими заболявания, като се преустановява досегашната практика за заплащане на продуктите през текущата година. Влошава се достъпът на гражданите до здравни услуги, съобразени с техните нужди по преценка на лекарите. За хората с онкологични и вродени хематологични заболявания – особено уязвима част от обществото, бързото и навременно лечение, съобразено с новите достижения на медицината, е пряко свързано с тяхното право на живот” – категоричен е омбудсманът. В писмото до министъра пише, че със спорното допълнение на наредбата се нарушава правото на пациентите на достъп до иновации и персонализирано лечение. Освен това промяната е направена, без да бъдат предложени алтернативни и гъвкави механизми за достъп до новите възможности за лечение.

Според омбудсмана включването на текста на т. 9 съществено променя обявения за публично обсъждане проект за изменение и допълнение на наредбата. „Той не е обсъден с пациентските организации и аз приемам този факт за отстъпление от установените в последно време добри практики. Липсата на обсъждане е в нарушение и на принципите на добрата администрация, заложени в Хартата за основните права на Европейския съюз” – пише Константин Пенчев. 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България