През 2013 г. НПМ изведе като приоритет и отдели особено внимание на състоянието на психиатричните болници и диспансери; на местата, предоставящи социални и медико-социални услуги на деца и лица; на местата за 24-часово задържане в полицейските управления и на част от местата за лишаване от свобода в България.
За съжаление, представяйки доклада за дейността на омбудсмана като НПМ през 2013 г., се налага да припомня, че през 2012 г., след многократно настояване от страна на ООН България да изпълни ангажимента си по Факултативния протокол към Конвенцията против изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание и да определи държавна и независима финансово институция, която да е НПМ, тази дейност бе поета от омбудсмана. За гарантиране на изпълнението на функцията на НПМ бюджетът на институцията за 2012 г. бе увеличен с недостатъчните 300 хил. лв. Напълно изненадващо и немотивирано, бюджетът на националния омбудсман за 2014 г. бе намален с 312 хил. лв., т.е. институцията вече не разполага със средствата, необходими й за пълноценното функциониране на Националния превантивен механизъм.
Като омбудсман на Република България приемам това съкращение на бюджета като посегателство върху независимостта на единствения конституционен орган в страната, призван да се застъпва за правата и свободите на гражданите. Въпреки намаляването на средствата обаче, НПМ ще продължи да изпълнява своите функции съгласно Закона за омбудсмана и Факултативния протокол към Конвенцията против изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание. Голяма част от проверките през 2014 г. ще бъдат тематични и насочени към вече инспектирани през 2012 и 2013 г. места, които НПМ определя като „проблемни“ в своите доклади.