Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Диана Ковачева сезира здравния министър за проблеми със сертификатите за COVID-ваксини

вторник, 18.05.2021
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров във връзка с жалби и сигнали на граждани до институцията, свързани с проблеми при издаване на сертификати за ваксинация срещу COVID-19, вследствие на които на практика те не могат да получат документ, удостоверяващ поставените им ваксини.

18 май 2021 г.
     Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров във връзка с жалби и сигнали на граждани до институцията, свързани с проблеми при издаване на сертификати за ваксинация срещу
COVID-19, вследствие на които на практика те не могат да получат документ, удостоверяващ поставените им ваксини.

     Поради сериозността на проблема, освен писмената препоръка, Ковачева проведе и разговор с министъра, в който лично го информира за проблемите на жалбоподателите, а министър Кацаров я увери, че до петък, 21 май, проблемите, с които омбудсманът го е сезирал, ще бъдат отстранени. 

     „Един от сериозните проблеми, с които граждани се обръщат към мен и, който към момента не е решен, е невъзможността електронната система да генерира сертификат в случаите, когато гражданите са ваксинирани с втора доза на ваксина, различна от първата“, пише омбудсманът.

     Доц. Ковачева посочва, че същевременно, от жалбите и сигналите е видно, че лечебните заведения и Регионалните здравни инспекции, към които гражданите се обръщат за съдействие, не разполагат с възможност за корекция на вече въведени данни, което може да бъде направено единствено от „Информационно обслужване“ АД, за което обаче няма определен ред и срокове.

     Омбудсманът дава пример с жалба на гражданка, която в сигнала си посочва, че е ваксинирана в Регионалната здравна инспекция – Стара Загора с две дози от ваксината Pfizer-BioNTech COVID-19, за което й е издадено картонче. Жената обръща внимание, че при поставянето на втората доза, от РЗИ са отказали да й издадат сертификат и са я насочили да го получи от личния си лекар или с КЕП. При проверка в електронното й медицинско досие е установено, че в него се съдържа информация за поставена само първа доза и то на друга ваксина - тази на AstraZeneca. Жалбоподателката уверява, че двукратно се е обръщала към РЗИ – Стара Загора с искане да получи сертификат, както и към Министерство на здравеопазването. Прилага получени отговори от РЗИ – Стара Загора, в които случилото се е определено първо като „допуснато объркване при регистрацията на Вашата ваксинация“, а впоследствие като „техническа грешка“ и се отбелязва, че корекция не може да бъде направена на местно ниво, а само от Информационно обслужване, което е сигнализирано.
     „В жалбите на гражданите се посочва, че не са успели да получат електронен сертификат след ваксинация с втора доза на ваксината на AstraZeneсa, когато тя е извършена в по-кратък срок от определената в електронната система дата за прилагане на втората доза. Като пример бих искала да отбележа жалба от гражданка по този повод, във връзка с която съм отправила препоръка до болницата, в която е поставена ваксината, пише омбудсманът и допълва, че се съобщава също за издадени сертификати, които се различават от образеца, генериран от електронната системата и нямат QR код.

     „Наред с това, в публичното пространство беше изнесена информация за чуждестранни студенти по медицина, личните данни, на които са сгрешени в системата, съответно в генерираните сертификати за ваксинация, но до момента данните не са коригирани. Видно от описаните по-горе случаи, налице са проблеми както при въвеждане на данните в информационната система и генериране на сертификат, така и относно реда, възможностите и сроковете за корекция на вече въведени грешни данни“, категорична е Диана Ковачева.  

     В писмото си до здравния министър тя настоява за извършване на проверки и предприемане на спешни мерки за отстраняване на посочените проблеми в Националната здравно-информационна система, както и за регламентиране на достъпна възможност за своевременна корекция на допуснати грешки и неточности.

    „Очаквам също на гражданите, на които по някоя от посочените по-горе причини към момента все още не е издаден сертификат с коректни данни за проведените имунизации, да бъде оказано съдействие за коригиране на данните и издаването на сертификат за ваксинация срещу COVID-19 в кратък срок“, завършва общественият защитник.

     Препоръката тук