Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Мая Манолова: Над 800 млн. лв. са необслужваните потребителски кредити в България

вторник, 27.03.2018
„Над 81% от българските граждани искат приемането на специално законодателство, което да уреди несъстоятелността на физическите лица“. Това заяви днес омбудсманът Мая Манолова при представянето на концепция на законопроект за личния фалит на форум в Представителството на Европейския Съюз, организиран съвместно с фондация „Български институт за правни инициативи“.
27 март 2018 г.

Видео от изказването на омбудсмана, част I:

https://www.youtube.com/watch?v=SfUYOS4wcAg



Видео от изказването на омбудсмана, част II:


https://www.youtube.com/watch?v=g_x3e_UDSmw


 


„Над 81% от българските граждани искат приемането на специално законодателство, което да уреди несъстоятелността на физическите лица“. Това заяви днес омбудсманът Мая Манолова при представянето на концепция на законопроект за личния фалит на форум в Представителството на Европейската комисия, организиран съвместно с фондация „Български институт за правни инициативи“.




Манолова подчерта, че България е единствената държава в Европейския съюз, която няма законодателна уредба за личния фалит. Тя цитира данни на Европейската комисия от края на 2017 г., които показват, че 21.1% от всички заеми у нас попадат в графата лоши или необслужвани, 4.7 млрд. евро са просрочените заеми, а 3.4 млрд. евро, тези по които не е плащано над 90 дни. Това нарежда страната ни на четвърто място в Европейския съюз по лоши кредити, като преди нас са само Гърция с 46.9%, Кипър с 33.4%, Португалия с 15.5%, а Италия е в ситуация сходна на нашата - с 21.2%.


 „Концепцията, която изработихме заедно с експерти, магистрати, представители на съсловни и граждански организации, включва от тази процедура да могат да се възползват, както физически лица, предприемачи, т.е. упражняващи свободна професия или физическа дейност без качеството на търговец, но също така и физически лица потребители, тъй като в България картинката показва, че например в момента лошите, необслужваните потребителски кредити са в размер на над 800 млн. лв.“, така аргументира позицията си за изработване на законопроект Манолова.



Националният обществен защитник допълни, че по данни на Централния кредитен регистър на БНБ, всеки трети българин е с кредит, 2.33 млн. са кредитополучателите, 4,991 млн. изтеглените кредити и над 600 000 са лошите или необслужвани кредити.


„Очаквам, че сериозната работа по този законопроект тепърва предстои. За мен е изключително обнадеждаващо, че тук са представители на цялата юридическа гилдия, на всички съсловия – работодатели, синдикати, съдилища, различни магистрати, Висшия съдебен съвет, като започнем от синдиците и стигнем до частните съдебни изпълнители. Много се надявам в групата от експерти, които ще подготвим текстовете, да се включат всички заинтересовани страни. Процесът ще бъде абсолютно на светло, напълно прозрачен, както и презентацията на концепцията е публична, така че да се чуят всички гледни точки и наистина да се изработи едно разумно и балансирано законодателство“, каза още омбудсманът.




Мая Манолова изрази надежда, че отсъствието на представителите на законодателния орган и на Министерството на правосъдието не означава незаинтересованост на тези институции към такъв важен и обществено значим за българските граждани проблем.


„Няма как да си затворим очите. Аз като омбудсман, и надявам се, законодателният орган, и изпълнителната власт, няма да си затворят очите пред  един огромен проблем за българските граждани, който е и проблем за българската икономика, за българското общество, ако щете и за хазната. Свръхзадължеността генерира един непрекъснат поток към сивия сектор или към Терминал 2“, категорична бе Манолова.




Тя допълни, че идеята на концепцията е да се постигне баланс между интересните на кредиторите и длъжниците, както и че времето на свръхзадължеността може да бъде поето и от двете страни по справедлив начин.



Какво предлага омбудсманът в концепцията за личния фалит в презентацията:


На форума социологическа агенция „Глобал Метрикс“ оповести резултатите от първото национално изследване по въпросите на личния фалит, което показа, че 82.3% от българските граждани очакват приемането на такъв закон. Изследването:


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България