Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Публикации
  3. Наръчник на потребителя на обществени услуги

Наръчник на потребителя на обществени услуги

Наръчник на потребителя на обществени услуги
Уважаеми читатели,

Защитата на правата на всеки гражданин като потребител е изрична конституционна повеля. Потребителските права и тяхното ефикасно гарантиране са изведени на преден план и в политиките на Европейския съюз. Омбудсманът на България, като висш конституционен орган поставя акцент върху осъществяването на независим граждански контрол върху дейността на доставчиците на обществени услуги (ток, парно, ВиК, интернет, телефон).

Трябва да се преодолеят много стари стерео¬типи и лоша инерция както в отношението на държавните органи, които пряко контролират или регулират дейността на тези дружества, така и в отношението на самите дружества към всички нас – потребителите на техните услуги.

Защото над всичко са не търговските интереси, а правата на гражданите да получават качествени услуги. И заедно с това да имат реална възможност да търсят правата си, когато те са нарушени; да получават отговор на своите оп-лаквания в разумен срок и да заплащат само това, което реално са потребили.

Целта на този малък наръчник, който омбудсманът в сътрудничество с в.„24 часа” представя, е да ви информира и ориентира по-лесно в лабиринта от процедури, правила и изисквания, произтичащи от нормативната уредба на дейността на доставчиците на обществени услуги; да ви запознае с правата, които всеки потребител има и с възможностите за тяхната защита.

Тези права трябва не само да се познават от гражданите, но и да се респектират от търговските дружества. В условията на модерната пазарна икономика отношенията между посочените стопански субекти и техните клиенти, тоест потребителите, трябва да се основават на доверие, ясни правила и взаимно зачитане на правата и законните интереси в духа на добрите европейски практики и стандарти в отношенията доставчик-потребител. Защото трябва веднъж и завинаги да остане в миналото високомерното пренебрежение към отделния потребител и неоправданото чувство за всепозволеност, създавано от монополното положение, което имат някои от доставчиците на обществени услуги.

Гиньо Ганев

Омбудсман на Република България
  • ТЕМАТИЧЕН ДОКЛАД ОТ ИЗВЪРШЕНИ ПРОВЕРКИ И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ПРАВАТА НА НЕПРИДРУЖЕНИТЕ ДЕЦА-БЕЖАНЦИ
  • Политики на омбудсмана на Република България
  • Наръчник на пациента
  • Инерция в управлението или модернизация и ясни правила. За развитие на млечното животновъдство в България
  • Гражданинът - крепостник на топлофикацията или равнопоставен и защитен потребител
  • Наръчник на потребителя на обществени услуги
  • Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация.
  • Ново качество на живот в общините. Доброто управление зачита правата на хората. Препоръки на националния омбудсман към местната власт.
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Наръчник за прилагане на принципите на добро управление в общините
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България