Основна версия на сайта
- A A +
English
Омбудсман на Република България
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Публикации
  3. Ново качество на живот в общините. Доброто управление зачита правата на хората. Препоръки на националния омбудсман към местната власт.

Ново качество на живот в общините. Доброто управление зачита правата на хората. Препоръки на националния омбудсман към местната власт.

Препоръки на националния омбудсман към местната власт.
Още през 2006 г. омбудсманът на Република България определи като фундамент на своите политики принципите на доброто управление и свързаното с тях право на всеки гражданин на добро управление и добра администрация. Това разбиране произтича от конституционната и обществена функция на омбудсмана – да се застъпва за правата на хората и да упражнява граждански контрол върху администрацията. То има своите солидни основания и в международните актове в областта на правата на човека, които определят доброто управление, като необходимо условие за зачитането на гражданските права.

Гражданският контрол, който омбудсманът осъществява върху държавните и общински органи и техните администрации, както прочее и самото право на добро управление, не се свеждат само до качеството на административните услуги. Те са пряко свързани с подобряването на качеството на живот на българските граждани. Сред най-важните стъпки в тази насока са ефективната регионална политика и реалната децентрализация на властта, при която решенията се вземат най-близко до местните общности, хората са овластени да участват в управленския процес, а органите на властта се вслушват в техния глас. Децентрализацията, защитата на гражданските права, подобряването на условията за живот чрез подобряване на качеството и достъпността на административните и социални услуги, укрепването на местното самоуправление, борбата с корупцията – всички тези, а и много други явления имат една пресечна точка – принципите на добро управление. Тяхното прилагане на местно ниво има за цел да спомогне за успешното решаване на сложните проблеми на развитието и модернизацията на населените места и подобряването на условията за живот, работа и образование в тях.

С това разбиране през 2007 година, след широко обсъждане и консултации, омбудсманът оповести публично своя документ „Правата на хората, децентрализацията и местната власт. Препоръки към общините”. Този официален акт тогава очерта принципите на добро управление, които местните власти следва да прилагат и редица конкретни препоръки на омбудсмана за разширяване на гражданското участие, подобряване на финансовото управление, модернизирането на административното обслужване и др. Тези препоръки бяха адресирани до органите на местното самоуправление и местната администрация, до областните управи, местни граждански структури и медии. В последствие те бяха представени и дискутирани на множество срещи, организирани от омбудсмана в цялата страна.

Повече от 35 общини в досега са се ангажирали и с нарочни протоколи да изпълняват препоръките на омбудсмана.

На тази широка основа от проверки, анализи и обсъждания се обляга и този нов акт на омбудсмана, посветен на въвеждането на принципите на добро управление в общините. В него са представени в разширен и актуализиран вид конкретни констатации и идеи на омбудсмана за управленски мерки и инициативи на местно ниво, насочени към последователно въвеждане на принципите на добро управление в общините. В своя първи раздел, документът представя някои виждания на омбудсмана по концептуалните аспекти на регионалната политика, децентрализацията на властта и доброто управление на местно ниво от гледище на правата на гражданите. Вторият раздел съдържа разширен каталог от конкретни препоръки на омбудсмана към общинските съвети, кметовете и местните администрации.

С това омбудсманът на Република България за пореден път изразява волята си да осъществява независим граждански контрол върху процеса на децентрализация и прилагането на принципите на добро управление на местно ниво, така че в максимална степен да бъдат зачитани правата и свободите на гражданите и свързаните с тях интереси на местните общности. Той ще прави този контрол и на

базата на Стратегията за иновации и добро управление на местно ниво, приета във Валенсия на 15-16 октомври 2007 г.

Убеждението е, че пълноценното въвеждане на принципите на добро управление в общините ще сведе до възможния минимум лошите административни и управленски практики, ще активира местните общности и ще допринесе за изграждането на чувство за социална принадлежност и гражданска солидарност, а оттам и за по-добро качество на живота в българските общини.

Гиньо Ганев

Омбудсман на Република България
  • Препоръки на омбудсмана към местната власт
  • ТЕМАТИЧЕН ДОКЛАД ОТ ИЗВЪРШЕНИ ПРОВЕРКИ И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ПРАВАТА НА НЕПРИДРУЖЕНИТЕ ДЕЦА-БЕЖАНЦИ
  • Политики на омбудсмана на Република България
  • Наръчник на пациента
  • Инерция в управлението или модернизация и ясни правила. За развитие на млечното животновъдство в България
  • Гражданинът - крепостник на топлофикацията или равнопоставен и защитен потребител
  • Наръчник на потребителя на обществени услуги
  • Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация.
  • Ново качество на живот в общините. Доброто управление зачита правата на хората. Препоръки на националния омбудсман към местната власт.
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Наръчник за прилагане на принципите на добро управление в общините
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България