• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

ИСКАНЕ от омбудсмана на Република България, на основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията, за установяване на противоконституционност на разпоредбите на чл. 43, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за чужденците в Република България и чл. 182, ал. 2, т. 2, б. „а” и чл. 221, ал. 6, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с които се нарушават правата на гражданите

           гр. София, 09 януари 2013 г.

 

           УВАЖАЕМИ КОНСТИТУЦИОННИ СЪДИИ,


          На основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията на Република България, се обръщам към Вас с искане да обявите за противоконституционни разпоредбите на чл. 43, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за чужденците в Република България (обн. ДВ, бр. 153 от 1998 г., изм. ДВ, бр. 70 от 1999 г., изм. ДВ, бр. 42 от 2001 г., изм. ДВ, бр. 112 от 2001 г., изм. ДВ, бр. 45 от 2002 г., изм. ДВ, бр. 54 от 2002 г., изм. ДВ, бр. 37 от 2003 г., изм. ДВ, бр. 103 от 2003 г., изм. ДВ, бр. 37 от 2004 г., изм. ДВ, бр. 70 от  2004 г., изм. ДВ, бр. 11 от 2005 г., изм. ДВ, бр. 63 от 2005 г., изм. ДВ, бр. 88 от 2005 г., изм. ДВ, бр. 30 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 82 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 11 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 29 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 52 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 63 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 109 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 13 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 26 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 28 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 69 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 12 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 32 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 36 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 74 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 82 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 93 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 103 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 73 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 9 от 2011 г., изм. ДВ, бр. 43 от 2011 г., доп. ДВ, бр. 21 от 2012 г., изм. ДВ, бр. 44 2012 г.), поради противоречие с чл. 35, ал. 1 и чл. 26, ал. 2 от Конституцията на Република България, както и разпоредбите на чл. 182, ал. 2, т. 2, б. „а” и чл. 221, ал. 6, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (обн. ДВ, бр. 105 от 2005 г., изм. ДВ, бр. 30 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 33 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 34 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 59 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 63 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 73 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 82 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 86 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 95 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм. ДВ, бр. 46 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 52 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 57 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 59 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 108 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 109 от 2007 г., изм. ДВ, бр. 36 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 69 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 98 от 2008 г., изм. ДВ, бр. 12 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 32 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 41 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 93 от 2009 г., изм. ДВ, бр. 15 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 94 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 98 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 100 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 101 от 2010 г., изм. ДВ, бр. 14 от 2011 г., изм. ДВ, бр. 31 от 2011 г., изм. ДВ, бр. 77 от 2011 г., изм. ДВ, бр. 99 от 2011 г., доп. ДВ, бр. 26 от 2012 г., изм. ДВ, бр. 38 от 2012 г., изм. ДВ, бр. 40 от 2012 г., изм. и доп. ДВ, бр. 82 от 2012 г., изм. и доп. ДВ, бр. 94 от 2012 г., изм. ДВ, бр. 99 от 2012 г.), поради противоречие с чл. 35, ал. 1 от Конституцията на Република България.


В чл. 43, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за чужденците в Република (ЗЧРБ) се урежда налагането на принудителна административна мярка – забрана за напускане на страната, на чужденец, който:


- има задължения над 5000 лв. към български юридически или физически лица, които са установени по съдебен ред и не са надлежно обезпечени, или


- има ликвидни и изискуеми задължения към държавата в размер над 5000 лв. или е член на контролните или управителните органи на юридически лица, които имат ликвидни и изискуеми задължения към държавата в размер над 5000 лв., в случай че не е представено надлежно обезпечение.


Аналогични разпоредби за налагане на такава принудителна административна мярка по отношение на български граждани се съдържаха в Закона за българските лични документи (чл. 75, т. 5 и т. 6), които Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционни с Решение № 2 от 31.03.2011 г. по к. д. № 2/2011 г. В мотивите на решението КС приема, че оспорените разпоредби не са съобразени с принципа на пропорционалност и излизат извън позволените рамки на чл. 35, ал. 1 на Конституцията на Република България (КРБ). Според цитираната норма на основния закон, всеки има право свободно да избира своето местожителство, да се придвижва по територията на страната и да напуска нейните предели. Това право може да се ограничава само със закон, за защита на националната сигурност, народното здраве и правата и свободите на други граждани. В мотивите на Решение № 2 от 2011 г. Конституционният съд посочва, че удовлетворяването на надлежно установените публични и частни задължения трябва преди всичко да се обезпечи чрез ефективно, бързо проведено изпълнително производство, насочено не към самоцелно санкциониране на личността на длъжника, а най-вече към издирване на негово секвестируемо имущество и прехвърлянето му до размера на установеното парично вземане в патримониума на съответния кредитор. Според КС „законова уредба, по силата на която чрез принудителна административна мярка автоматично и неопределено във времето се ограничава основното право на гражданина свободно да напуска страната, съставлява прекомерно, неподходящо правно средство за постигане на целта, която е принципно съвместима с Конституцията”.


Съгласно чл. 26, ал. 2 от КРБ, чужденците, които пребивават в Република България, имат всички права и задължения по КРБ, с изключение на правата и задълженията, за които Конституцията и законите изискват българско гражданство. Предвид изложеното, намирам, че нормативна уредба, която допуска прилагането на аналогична принудителна административна мярка, установена за противоконституционна относно българските граждани, по отношение на чужденци, пребиваващи в Република България, противоречи на основния закон.


В допълнение трябва да отбележа, че чл. 43, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ЗЧРБ не съответства и на разпоредбата на чл. 2 от Протокол № 4 към Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи (ратифициран от Република България на 4.11.2000 г.), според която всеки е свободен да напусне пределите на всяка държава. Упражняването на това право не подлежи на никакви ограничения, освен на тези, предвидени в закон и необходими в едно демократично общество в интерес на националната или обществената сигурност, за поддържане на обществения ред, за предотвратяване на престъпления, за защитата на здравето и морала или на правата и свободите на другите.


Разпоредбите на чл. 182, ал. 2, т. 2, б. „а” и чл. 221, ал. 6, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс дават възможност на органа, установил публичното вземане, съответно на публичния изпълнител, да поискат от органите на Министерството на вътрешните работи да не се разрешава на длъжника или на членовете на контролните или управителните му органи напускане на страната, както и да не се издават или да се отнемат издадените паспорти и заместващите ги документи за преминаване на държавната граница. Предвид факта, че с Решение № 2 от 31.03.2011 г. по к. д. № 2/2011 г. КС установи противоконституционността на чл. 75, т. 5 от ЗБЛД и налагането на подобни ограничителни мерки по отношение на длъжника или на членовете на контролните или управителните му органи, намирам, че тези разпоредби противоречат на чл. 35, ал. 1 от Конституцията на Република България и на чл. 2 от Протокол № 4 към Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи.


 


            УВАЖАЕМИ КОНСТИТИТУЦИОННИ СЪДИИ,


     Предвид изложените аргументи, моля да образувате конституционно дело и да установите противоконституционност на чл. 43, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Закона за чужденците в Република България, поради противоречие с чл. 35, ал. 1 и чл. 26, ал. 2 от Конституцията на Република България, както и на чл. 182, ал. 2, т. 2, б. „а” и чл. 221, ал. 6, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, поради противоречие с чл. 35, ал. 1 от Конституцията на Република България.


            Предлагам да бъдат конституирани като заинтересовани страни: Народното събрание, Министерският съвет, министърът на финансите, министърът на вътрешните работи и Висшият адвокатски съвет.


  


КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ

ОМБУДСМАН НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

  • Искане от омбудсмана на Република България по чл. 150, ал. 3 от Конституцията за обявяване на част от разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност, а именно изразът „както и упражняването на свободна професия, включително на частен съдебен изпълнител и нотариус”, за противоконституционна
    понеделник, 15.01.2007
  • Позиция на омбудсмана на Република България относно проверка по повод многобройни жалби и сигнали за нарушения на права на граждани при определяне на защитени зони в Европейската екологична мрежа Натура 2000
    понеделник, 08.01.2007
  • Искане от омбудсмана на Република България по чл. 150, ал. 3 от Конституцията за обявяване на разпоредбите на чл. 143, ал. 4 и чл. 186, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс за противоконституционни
    понеделник, 08.01.2007
  • Становище на омбудсмана на Република България относно проверка по повод многобройни жалби и сигнали за нарушения на правата на гражданите от страна на топлофикационните дружества и фирмите за дялово разпределение
    понеделник, 08.01.2007
  • Становище на омбудсмана на Република България във връзка с приемането на Общия устройствен план на столицата
    понеделник, 08.01.2007
  • Становище на омбудсмана на Република България относно проверка по сигнал на група граждани за нарушаване на принципа на свобода на информацията, установен в Конституцията и международноправните актове, чрез ограничаване на достъпа до архива на тоталитарните тайни служби, чийто срок на защита е изтекъл
    понеделник, 08.01.2007
  • Становище на омбудсмана на Република България относно проверка по собствена инициатива на инцидента при задържането на Ангел Димитров–Чората
    понеделник, 08.01.2007
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България