• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

ИСКАНЕ от омбудсмана на Република България, на основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията, за установяване на противоконституционност на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча, с който се нарушават правата на гражданите

 гр. София, 30 април 2013 г.
УВАЖАЕМИ КОНСТИТУЦИОННИ СЪДИИ,

 

На основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията на Република България се обръщам към Вас с искане да обявите за противоконституционна разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (обн. ДВ, бр. 78/2000 г., изм. ДВ, бр. 26/2001 г., изм. ДВ, бр. 77/2002 г., изм. ДВ, бр. 79/2002 г., изм. ДВ, бр. 88/2005 г., изм. ДВ, бр. 82/2006 г., изм. ДВ, бр. 108/2006 г., изм. ДВ, бр. 64 /2007 г., изм. ДВ, бр. 43/2008 г., изм. ДВ, бр. 67/2008 г., изм. ДВ, бр. 69/2008 г., изм. ДВ, бр. 91/2008 г., изм. ДВ, бр. 6/2009 г., изм. ДВ, бр. 80/2009 г., изм. ДВ, бр. 92/2009 г., изм. ДВ, бр. 73/2010 г., изм. ДВ, бр. 89/2010 г., изм. ДВ, бр. 8/2011 г., изм. ДВ, бр. 19/2011 г., изм. ДВ, бр. 39/2011 г., изм. ДВ, бр. 77/2011 г., изм. ДВ, бр. 38/2012 г., изм. и доп. ДВ, бр. 60/2012 г., изм. ДВ, бр. 77/2012 г., изм. ДВ, бр. 102/2012 г., изм. ДВ, бр. 15/2013 г.) поради противоречие с чл. 4, ал. 1 от Конституцията на Република България.

Съгласно чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (ЗЛОД) за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов се заплаща такса в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, която постъпва в съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. С разпоредбата на практика се въвежда още една такса за извършването на една и съща услуга. До този извод води чл. 28, ал. 2 от ЗЛОД, според който за издаване и за заверка на билети за лов се заплащат такси в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, т.е. съгласно чл. 28, ал. 2 от закона гражданите плащат такса за издаване и за заверка на билети за лов, а според чл. 28, ал. 5 заплащат такса за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов. Недопустимо е държавата да събира няколко пъти такса за извършване на една и съща услуга на гражданите. От чл. 28, ал. 5 от ЗЛОД не става ясно да има разлика между заверка на билет за лов и административната услуга заверка на билет за лов например и кое налага гражданите да заплащат два пъти такса за извършването реално на една услуга. Единственото уточнение е, че таксите по чл. 28, ал. 5 от ЗЛОД постъпват в бюджета на съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. Подобен подход за попълване на бюджета на съответните държавни стопанства за сметка на гражданите, чрез мултиплициране на таксите за извършване на една и съща услуга, освен че е непропорционален, граничи с произвол от страна на държавата и е несъвместим с Конституцията на Република България (КРБ). С тази уредба се нарушава чл. 4, ал. 1 от КРБ, според който Република България е правова държава и се управлява според Конституцията и законите на страната. Проява на конституционните принципи за правова държава е законодателната дейност да се ръководи не от случайния фактор и силата на властта, а от духа и разпоредбите на Конституцията, както се посочва в мотивите на Решение № 10 от 03.12.2009 г. по к. д. № 12/2009 г. на Конституционния съд. Намирам, че разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча, която въвежда още веднъж такса за извършване на услугите по издаване и заверка на билети за лов, нарушава принципа на правовата държава, който изисква наличието на ред и правила, съобразени с Конституцията, при упражняването на властта, както и законодателят да бъде последователен, предвидим и да не допуска създаването на противоречива правна уредба, която да поставя в положение на несигурност гражданите.

 

            УВАЖАЕМИ КОНСТИТУЦИОННИ СЪДИИ,

 

            Предвид изложените аргументи, моля да образувате конституционно дело и да установите противоконституционност на разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча, поради противоречие с чл. 4, ал. 1 от Конституцията на Република България.

            Предлагам да бъдат конституирани като заинтересовани страни: Народното събрание, Министерският съвет, министърът на земеделието и храните и министърът на финансите.

 

  

                                    КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ 

                                    ОМБУДСМАН НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

  • Писмо до Министъра на финансите относно освобождаване на дарени храни от ДДС
    понеделник, 20.06.2016
  • ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА ЗАКОНОДАТЕЛНИ ПРОМЕНИ СРЕЩУ ПРОИЗВОЛА НА АРБИТРАЖНИТЕ СЪДИЛИЩА
    вторник, 07.06.2016
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България