Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

ИСКАНЕ ОТ ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПРИЕМАНЕ НА ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ ОТНОСНО ПРИЛАГАНЕТО НА ЧЛ. 459 ОТ ИЗБОРНИЯ КОДЕКС


ДО

ОБЩОТО СЪБРАНИЕ  НА КОЛЕГИИТЕ

НА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД





И С К А Н  Е


от


ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ


ЗА ПРИЕМАНЕ НА ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ ОТНОСНО ПРИЛАГАНЕТО НА ЧЛ. 459 ОТ ИЗБОРНИЯ КОДЕКС


УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА ВЪРХОВНИ СЪДИИ,


        Институцията на омбудсмана беше сезирана за различни тълкувания в практиката на административните съдилища по прилагането на чл. 459 от Изборния кодекс /ИК/ в случаите, когато се оспорва решение на общинска избирателна комисия при наличие на зачерквания, поправки и заличавания в протоколите на секционните избирателни комисии или други нарушения на изборния процес.


В някои съдебни решения се приема, че независимо от наведените твърдения за недействителност на избора поради допуснати нарушения, изразяващи се в поправки, зачерквания или заличавания по протоколите на секционните избирателни комисии или други нарушения на изборния процес, съдът не следва да допуска повторно преброяване на бюлетините. Мотивите за това са, че преброяване се извършва само от секционните избирателни комисии и че повторно преброяване е допустимо при спорове между членовете на секционните избирателни комисии относно изборния резултат. Приема се, че в производството по чл. 459 от ИК, съдът няма задължение да извърши цялостна ревизия на изборния процес, за да се установи дали евентуално не са били допуснати някакви нарушения, които не са били констатирани в изборния ден, а да се направи проверка дали твърдените при оспорването нарушения действително са били допуснати и дали тези нарушения водят до порочност на обявения изборен резултат т. е. производството по оспорване на изборните резултати по реда на чл. 459 от ИК, не представлява фаза на изборния процес. В този смисъл са решение №664/13.11.2015г. по адм. д. №773/2015г. на Административния съд-Пазарджик, решение № 1674/11.11.2015г. по адм. д. №2131/2015г. на Административния съд-Бургас, решение № 85/09.11.2015г. по адм. д. №211/2015г. на Административния съд-Шумен, решение от 18.11.2015г. по адм. д. №556/2015г. на Административния съд-Хасково, решение №410/20.11.2015г. по адм. д. №438/2015г. на Административния съд-Враца, решение № 659/13.11.2015г. по адм. д. № 779/2015г. на Административния съд-Пазарджик и др. Допълнително с решение № 2249/17.11.2015г. по адм. д. №2855/2015г. на Административния съд –Пловдив съдът е оставил без уважение и искането за откриване на производство по чл. 193 от ГПК по отношение на оспорените протоколи на СИК.


       В други решения на административните съдилища се допуска повторно преброяване на бюлетините от съда или съдебно-техническа експертиза за установяване дали поправките и заличаванията са извършени по реда на ИК; допуска се и извършване на повторно преброяване от вещи лица след оспорване на протоколите по реда на чл. 193 от ГПК. Приема се, че за извършване на повторното преброяване не се изискват специални знания и е допустимо то да се извърши от съда, когато прецени, че това е необходимо в рамките на осъществявания съдебен контрол. В този смисъл са решение № 130/17.11.2015г. по адм. д. № 330/2015г. на Административния съд-Кюстендил,  решение № 98/25.11.2015г. по адм.д. №501/2015г. на Административния съд-Видин, решение от 18.11.2015г. по адм. д.№571/2015г. на Административния съд-Монтана, решение от 25.11.2015г. по адм. д. №314/2015г. на Административния съд-Сливен, решение от 25.11.2015г. по адм. д. №514/2015г. на Административния съд-Русе др.


Предвид изложеното и с оглед преодоляване на противоречивата съдебна практика, на основание чл. 125 във връзка с чл. 124, ал. 1, т. 1 от Закона за съдебната власт правя настоящото


И С К А Н Е:


ОБЩОТО СЪБРАНИЕ на колегиите при Върховния административен съд да приеме тълкувателно решение по следния въпрос:


В кои случаи в производството по чл. 459 от Изборния кодекс, когато са оспорени истинността и автентичността на протокол на секционна избирателна комисия, следва да се допусне повторно преброяване на бюлетините от съда или от вещи лица?


Прилагам копия от цитираните съдебни актове.


С уважение,


 МАЯ МАНОЛОВА


 ОМБУДСМАН НА


  РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ


 


2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България