• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

Писмо до Министъра на финансите относно освобождаване на дарени храни от ДДС



П  Р  Е  Д  Л  О  Ж  Е  Н  И  Е




от


 



Мая Манолова - Омбудсман на Република България,


Български Червен кръст,




Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите,




Асоциация на месопреработвателите в България,




Асоциация на млекопреработвателите в България,




Съюз на пивоварите в България,




Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България,

Сдружение на производителите на масла и маслопродукти в България,




Национална лозаро-винарска камара,




Национална асоциация хотел ресторант кафетерия,




Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци в България,




Национална асоциация на млекопреработвателите,




Съюз по хранителна промишленост,




Браншова асоциация на ресторантьорите – София,




Сдружение за модерна търговия,




Българска хранителна банка


 





          Относно: Освобождаване на дарените храни от данък добавена стойност


 




            УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГОРАНОВ,




Като омбудсман на Република България, съвместно с Български Червен кръст и национално представените браншови организации от хранително-вкусовата промишленост, се обръщаме към Вас с предложение за освобождаване на дарени храни от данък добавена стойност.


Нашият анализ показва необходимостта от приемане на адекватни и разумни нормативни промени, свързани с предприемане на мерки за излизане от бедността и социалното изключване, стимулиране на дарителството и насърчаване на проявите, представляващи категорична подкрепа и израз на социална отговорност от страна на бизнеса.


Предложението ни е пряко свързано с политиките на ЕС за предоставяне на материална помощ на хората, които имат най-голяма нужда от нея, какъвто например е Фондът за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица (FEAD).


По данни на Българска хранителна банка, всяка година в България се унищожават над 670 000 000 килограма храни. Количеството на унищожаваната храна се равнява на над 2,2 млрд. порции храна на година, (ако приемем, че една порция е 0,300 кг.), с които могат да бъдат хранени всички българи, живеещи под прага на бедност три пъти на ден за една календарна година.


Според данни на НСИ и Евростат над 1,5 млн. българи живеят под прага на бедност с по-малко от 330 лв. на месец. Разходите за храна са тези, които бедните хора силно редуцират, за да посрещат други важни разходи.


 


Смятаме, че обществото като цяло, не бива да губи:





·        Цялата стойност на храните, на които изтича срокът на годност, поради тяхното предстоящо унищожаване;


·        Енергията и труда на земеделските стопани и бизнеса за производство и преработка на храни, които не могат да достигнат до крайно нуждаещите се хора и общности.





Вярваме, че правилно ориентираната социална и отговорна позиция за хората в нужда, е да създадем предпоставки за:





·        Регулярно гарантирани и реално предоставени доставки на дарени разнообразни храни;


·        Поощряване на доброволчеството за значими хуманни каузи;


·        Разширяване на продуктовия асортимент, който достига до социално уязвимите групи;


·        Намаляване на социалното напрежение поради ангажиране на държавата като приоритетен източник и проводник на социални политики;


·        Възпитание на обществото в дух на уважение към храната и подкрепа за социално уязвимите групи;


·        Намаляване на недобросъвестните практики за преетикиране на храни с изтичащ срок на годност;


·        Прилагане на функционални, ефективни и ефикасни  норми за администриране и ефективен контрол върху дарените храни, чрез остойностяването им по последна продажна цена без данък добавена стойност към датата на дарението;


·        Стимулиране на потреблението чрез поощряване на социално ангажирани практики;


·        Утвърждаване на принципи и ценности за подкрепа, толерантност и съпричастност към важните социални теми на обществото.





С оглед извършване на ефективна превенция за недопускане на  потенциални  злоупотреби, предлагаме лимитиране на стойността на храните, които могат да се дарят. По наша преценка на първи етап от въвеждането на облекчението същите не следва да съставляват повече от 1 % спрямо годишния оборот на предприятието.


Искрено вярваме, че ще приемете положително нашата активна и отговорна позиция, и вярваме, че можем да изградим успешен модел на социална ангажираност, в който да участват всички заинтересовани страни за преодоляване на крайната бедност в страната.


Уверени сме, че има огромен и нереализиран потенциал, който може да се развива с помощта на отговорната и мотивирана работа на институциите и структурите на гражданското общество.





                                                            С уважение,


 




Мая Манолова - Омбудсман на Република България




Български Червен кръст, Христо Григоров




Национален браншови съюз

на хлебарите и сладкарите, Марияна Кукушева


Асоциация на месопреработвателите в България, Тодор Вътев

 


Асоциация на млекопреработвателите в България




Съюз на пивоварите в България

 


Асоциация на производителите

на безалкохолни напитки в България


Сдружение на производителите

на масла и маслопродукти в България


Национална лозаро-винарска камара



Национална Асоциация Хотел Ресторант Кафетерия  /ХОРЕКА/



Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци в България

Национална асоциация на млекопреработвателите

Съюз по хранителна промишленост



Браншова асоциация на ресторантьорите – София, Атанас Димитров

 


Сдружение за модерна търговия

 


Българска хранителна банка,  Цанка Миланова

                                                           


 


  • Становище на омбудсмана на Република България относно правата на човека и лимитите върху дейността на лечебните заведения за извънболнична и болнична медицинска помощ
    петък, 21.08.2009
  • Инерция в управлението или модернизация и ясни правила (за развитието на млечното животновъдство в България)
    вторник, 11.08.2009
  • Искане от омбудсмана на Република България по чл. 150, ал. 3 от Конституцията за обявяване на разпоредбите на чл. 113, ал. 1, 2 и 3 от Закона за културното наследство (обн., ДВ, бр. 19/2009 г.), както и на § 5, ал. 2 и 3 от Преходните и заключителни разпоредби на този закон за противоконституционни, тъй като нарушават правата на гражданите
    понеделник, 10.08.2009
  • Становище на омбудсмана на Република България относно въздействието върху правата на пациентите на административни процедури за акредитация, възпрепятстващи функционирането на новооткрити лечебни заведения
    вторник, 04.08.2009
  • Ново качество на живот в общините. Доброто управление зачита правата на хората. Препоръки на националния омбудсман към местната власт.
    понеделник, 03.08.2009
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България