Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

ПРЕПОРЪКА НА ОМБУДСМАНА ОТНОСНО КОНЦЕПЦИЯ ЗА МЕДИЦИНСКАТА ЕКСПЕРТИЗА И ЕКСПЕРТИЗАТА НА РАБОТОСПОСОБНОСТТА


 



 


ДО

Г-Н ИВАЙЛО КАЛФИН

ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ

И МИНИСТЪР НА ТРУДА

И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА

ОТНОСНО: КОНЦЕПЦИЯ ЗА МЕДИЦИНСКАТА ЕКСПЕРТИЗА И ЕКСПЕРТИЗАТА НА РАБОТОСПОСОБНОСТТА

 



УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАЛФИН,


Към мен се обърнаха представители на неправителствени организации на хора с увреждания, силно притеснени от начина, по който се решават изключително важни за тях въпроси – въпросите на медицинската експертиза и експертизата на работоспособността.


Техният проблем е свързан с публикувания за обществено обсъждане проект на концепция „Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността“, която е разработена без участието на хората с увреждания и техните организации.


Освен изключването им от процеса на обсъждане, силна тревога будят и предвидените много кратки срокове за приемане на концепцията и съответната нормативна уредба в тази област.


Винаги съм застъпвала становището, че принципите на добро управление в една правова и демократична държава, каквато е България, налагат държавната администрация и нейните ръководители да са отворени за диалог с гражданите и да вземат своите решения, базирайки се и на тяхното мнение, и в защита на техните права и обществения интерес.


В още по-голяма степен това важи при формирането на политики, касаещи правата на големи групи социално уязвими граждани, каквито са и хората с увреждания. В такъв смисъл са утвърдените международни стандарти и основните принципни текстове на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, която е ратифицирана от Република България през 2012 г.


Съгласно чл. 4, ал. 3 на КПХУ  „В разработването и прилагането на необходимото законодателство и политики за прилагане на настоящата конвенция, както и във всякакви други процеси на вземане на решения, отнасящи се до проблемите на хората с увреждания, държавите страни по конвенцията следва да се консултират тясно с и да ангажират активното участие на лица, включително деца, с увреждания чрез организациите, които ги представляват.“


Успешният консултативен процес, освен включването на всички заинтересовани страни, изисква и разумен срок, в рамките на който да се проведат възможно най-широки дискусии и да се чуят възможно най-много мнения.


Моята позиция е, че предвидените кратки срокове за изработване на Концепцията и приемането на промените в пакет от закони, препятстват възможността на заинтересуваните групи на хората с увреждания да се включат активно и да изразят своето мнение. Тяхната експертиза и гледна точка са важни за вземането на информирани решения, които да осигурят адекватно работещо законодателство и добри практики по неговото прилагане.


Изразявам становището, че реформирането на медицинската експертиза и експертизата на работоспособността, са въпроси от изключителна важност за хората с увреждания и тяхното решаване следва да се извърши с консултации с неправителствените организации, работещи в тази област и в рамките на разумен срок.


Във връзка с изложеното и с цел гарантиране на правата на хората с увреждания, се обръщам към Вас с препоръка да инициирате процес на консултации с неправителствените организации на хората с увреждания по повод решаването на въпроса с медицинската експертиза и експертизата на работоспособността и вземане предвид на тяхното мнение.

 

С оглед важността на този въпрос и необходимостта от задълбочени обществени дискусии, смятам, че е наложително спешно да бъдат предприети мерки за удължаване на предвидените в §22У от ПЗР на КСО срокове за провеждането на тази реформа. 


На основание чл. 28 от Закона за омбудсмана очаквам да ме информирате в срок за становището Ви за предприетите от Вас действия.


 


С уважение,



МАЯ МАНОЛОВА                                                                                                          

ОМБУДСМАН НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 


 


2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България