• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

ПРЕПОРЪКА НА ОМБУДСМАНА ОТНОСНО ПРАВАТА НА ГРАЖДАНИТЕ КАТО ПАЦИЕНТИ В СВЕТЛИНАТА НА ЗДРАВНАТА РЕФОРМА

Изх. № 0404-01/31.03.2016 г.           

ДО

 


Д-Р ПЕТЪР МОСКОВ

 


МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

 


Относно: Правата на гражданите като пациенти в светлината на здравната реформа

 


УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МОСКОВ,


На 31 март 2016 г. се проведе организирана от омбудсмана обществена дискусия на тема: „Правата на гражданите като пациенти в светлината на здравната реформа“ с участието на народни представители, представители на институции (Министерство на здравеопазването, Национална здравноосигурителна каса, Изпълнителна агенция „Медицински одит“), неправителствени, пациентски и синдикални организации и организации на лечебни заведения – Български лекарски съюз, Национално сдружение на частните болници, Българска болнична асоциация, Сдружение на общинските болници в България, Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България (НСОПЛБ) и др.

 

По време на дебата бяха обсъдени състоянието на нормативната уредба и създалият се хаос през последните месеци в сферата на здравеопазването. Представители на съсловните организации изразиха остро несъгласие както с новите правила, така и с начина на тяхното въвеждане. Изрично бяха отбелязани пропуски в нормативната уредба, които силно затрудняват лечението на онкологично болни след 1-ви април 2016 г.


Представителят на НСОПЛБ обоснова причините за протеста на своите колеги в цялата страна. Представителите на сдруженията на частните и общински болници изказаха становище срещу Националната здравна карта, въвеждането на пръстови отпечатъци, въвеждането на седмични лимити и лимити за отделни здравни дейности, както и отново поставиха въпроса за неизплатените им средства за 2015 г. Представителят на Асоциацията на дружествата за здравно застраховане постави въпроса за противоречие в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ от 2006 г. , което прави невъзможно за застрахователите да определят размера и начина на плащане за застрахованите от тях лица.


Директори на болници споделиха, че въпреки усилията им и тези на софтуерните компании, до този момент няма никаква яснота по какъв начин ще се регистрират и отчитат болните след 1-ви април.


В дискусията беше поставен остро и въпросът за обнародваното днес Решение на НС на НЗОК № РД-НС-04-24-1/29.03.2016 г., в което по неизвестни причини фигурират два пакета със здравни дейности в сила от 01.04.2016 г. – единият по отменената Наредба № 40 от 2004г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК и другият по обнародваната преди дни Наредба № 2 от 25 март 2016г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса, което най-малкото може да се определи като проява на лоша администрация.


Представители на пациентски организации споделиха тревога за правата на пациентите, както на фона на разрастващите се лекарски протести, така и от ситуацията след въвеждането на реформите.


Всички участници в дискусията, в това число и народните представители, се съгласиха, че диалогът между здравните институции и съсловните организации, организациите на лечебните заведения и пациентските организации е нарушен и на практика прекратен.


Като взех предвид всички изказани мнения и като си давам сметка, че добрият диалог с гражданите е отговорност преди всичко на политиците и администрацията,  се обръщам към Вас със следната препоръка:


Незабавно да възстановите диалога с БЛС, представителите на сдруженията на частните и общински болници и на общопрактикуващите лекари, както и тези на пациентите, в търсене на работещо решение на натрупалите се проблеми в системата на здравеопазването.


Като знак на добра воля Ви предлагам Вие и чрез Вашите представители в НС на НЗОК да отмените Решение на НС на НЗОК № РД-НС-04-24-1/29.03.2016 г. и пристъпите към договаряне на нови условия за извършване на медицинските дейности, на основата на съгласието на всички заинтересовани страни.



С уважение,



МАЯ МАНОЛОВА


ОМБУДСМАН НА

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ


 




 


 


  • ИСКАНЕ от омбудсмана на Република България за приемане на тълкувателно решение относно определянето на размера на таксата за битови отпадъци по Закона за местните данъци и такси по реда на чл. 67, ал. 2 ОТ ЗМДТ
    четвъртък, 26.09.2013
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България