• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

Становище на омбудсмана относно политиката на държавата за предоставяне на социалната услуга „личен асистент“

ДО

Г-Н ИВАЙЛО КАЛФИН

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

И
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА

Изх. № 04-34/23.12.2015 г.                                    


   УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КАЛФИН,


   Като застъпник за правата на гражданите, а и като човек, който непрекъснато се среща с болките на хората и който полага всички възможни усилия, за да помогне и да се достигне до разрешаването на техните проблеми, съм силно обезпокоена от водената вече дълги години от държавата политика по отношение на социалните услуги „Личен асистент“.


    На прага на стартирането на новия Проект „Независим живот“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ отново се открояват значителните слабости във философията за реализиране на този вид социална услуга в България.

 

     В работата си на омбудсман установявам следните тревожни проблеми:


1.   Действията на отговорните органи са подчинени основно на проекти, реализирани със средства на Европейския съюз, които обаче не са обезпечени с достатъчно финансов ресурс, за да се отговори на потребностите на всички нуждаещи се, краткосрочни са и без устойчивост във времето.

 

2.   Безспорно е и друго – че съществуващата от години и финансирана изцяло от държавния бюджет Национална програма „Асистенти на хора с увреждания“ /НП „АХУ“/ съдържа твърде много ограничения, които възпрепятстват нуждаещите се да бъдат включени в нея. Хората с увреждания не могат да разчитат на непрекъсната асистентска подкрепа, която да отговаря на потребностите им и чрез която да бъдат изпълнени изискванията на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания. 3.   Реализираните програми, освен че са малко на брой, не разполагат с достатъчно гъвкавост, която да позволява на граждани, с установени увреждания след изтичане на сроковете за подаване на документи за кандидатстване, да получават нужната им помощ. Дори НП „АХУ“, по която все пак е възможно да се подават заявления целогодишно, не предоставя реална възможност за осигуряване на личен асистент, предвид нерешения проблем с минималния брой работни места, определени за асистенти по програмата.


4.   Липсата на навременна подкрепа оставя самотните хора с тежки увреждания в безпомощно състояние, в социална изолация и довежда до нарушаване на правата им. С още по-пълна сила това важи за семействата, в които се отглеждат деца с увреждания. За да отговорят на непрекъснатите потребности на детето от грижи, родителите напускат работа, отказват се от кариери, от по-високи доходи и осигуровки, но, за съжаление, не срещат необходимото разбиране и съдействие от държавата. От постъпващите в институцията жалби ясно проличава, че голям брой от родителите не са включвани в програмите за лични асистенти, поради което остават без каквито и да било доходи и са принуждавани да използват отпусканата социално-икономическа закрила не за лечение, за компенсиране на дефицитите от заболяванията и за интеграция на децата, а за физическо оцеляване на семейството.


 Омбудсманът многократно е изразявал становището си относно предоставянето на социалната услуга „личен асистент“, изобличавал е конкретните недостатъци на НП „АХУ“ и е критикувал лошите практики по проектите, реализирани със средства на Европейския съюз. Със сериозно безпокойство отбелязвам, че до момента ефективни мерки за разрешаване на проблемите и гарантиране на правата на гражданите не са взети, за което свидетелства и значителният брой жалби, постъпващи в институцията по обсъждани вече въпроси, особено по НП „АХУ“.

5.    С оглед огромното обществено значение на въпроса бих искала да напомня, че все още не са предприети действия за облекчаване на критериите за включване по програмата, като гарантираният минимален доход, непроменян от 2009 г., остава основна пречка за ползване и предоставяне на услугите по програмата. Не е изпълнена и препоръката за отпадане на изискването спрямо личните асистенти по програмата, което ги задължава да са в трудоспособна възраст. Не е отстранена и практиката да се прекратяват трудовите договори на личните асистенти, когато експертните решения от ТЕЛК/НЕЛК на потребителите са изтекли и е налице забавяне при преосвидетелстването, но не по вина на ползвателите на услугата.

Смятам, че всичко изложено до момента е достатъчен аргумент, че е необходима спешна промяна на политиката на държавата за предоставяне на социалната услуга „личен асистент“ на гражданите с доказани потребности от чужда помощ.


Необходимо е да се изкоренят пороците на сега действащата система, като се осигури навременен достъп до достатъчно програми и проекти на хората с увреждания, в т.ч. на децата, и да се създадат предпоставки за устойчивост и непрекъснатост на услугата.


Следва да се изпълнят ангажиментите по Конвенцията на ООН за хората с увреждания и чрез предоставянето на подходящата асистентска подкрепа да се гарантира безусловно упражняването на установените им права и тяхното успешното социално включване.


Вярвам, че защитата на правата на гражданите е приоритет на ръководеното от Вас министерство и Ви препоръчвам да предприемете максимално бързи действия за разглеждане и разрешаване на въпроса.


В заключение искам да подчертая, че отстоявам позицията всички мерки да бъдат взети в диалог с хората с увреждания и с неправителствените организации, защитаващи техните права, и изразявам готовността си да бъда активен участник в дискусиите, както и при организирането на кръгли маси по проблема.


Очаквам да ме информирате за становището Ви по темата в срок.



С уважение,



МАЯ МАНОЛОВА
ОМБУДСМАН НА

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 


 


  • ИСКАНЕ от омбудсмана на Република България, на основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията, за установяване на противоконституционност на чл. 11, ал. 5 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, с който се нарушават правата на гражданите
    сряда, 13.03.2013
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България