• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Становища и искания до конституционния съд

Становища и искания до конституционния съд

Становище oтносно Общ проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи № 053-0734, внесен на 1 юли 2010 г.

Представям на вниманието на Комисията по земеделието и горите към Народното събрание - водещата комисия по Законопроект за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи № 054-01-29, становището на институцията на омбудсмана по законодателното предложение за създаване на нов чл. 4а: 
1. В § 1 с новия чл. 4а се предлага да се въведе отново правото на изкупуване в полза на изправния ползвател на земеделски земи, което действаше в периода от 2007 до 2009 г.(разпоредбата е създадена с изменение на ЗСПЗЗ, ДВ, бр.13 от 2007 г. и отменена в ДВ, бр. 10 от 2009 г.).
 
При действието на разпоредбата на чл. 4а ЗСПЗЗ омбудсманът бе сезиран да упражни правомощието си по чл. 150, ал. 3 от Конституцията на Република България (КРБ) като поиска Конституционният съд да се произнесе относно конституционносъобразността на отменения чл. 4а ЗСПЗЗ с аргумент за противоречие с разпоредбата на чл. 17, ал. 3 от Конституцията на Република България поради нарушаване на правото на собственика свободно да се разпорежда със собствеността си. Правото на разпореждане е едно от основните правомощия на собственика и би следвало да не му се налагат ограничения и да не бъде смущавано неговото упражняване.
Предлаганият текст от законопроекта е близък по съдържание и форма до отменената разпоредба на чл. 4а. От своя страна тя е заимствана от уредбата на правото на изкупуване в полза на съсобственика по чл. 33 от Закона за собствеността.
       В правната теория правото на изкупуване се определя като субективно право от категорията на преобразуващите. В случая то създава възможност в полза на арендаторите или наемателите едностранно да предизвикат правна промяна като придобият вместо третото лице собствеността върху земеделската земя от нейния собственик. С Решение № 8 от 19 юни 1995 г. по к.д. № 12 от 1995 г. Конституционният съд е отменил като противоконституционна сходна разпоредба – чл. 9а, ал. 1, т. 3 и 4 ЗСПЗЗ за право на изкупуване на земеделска земя в полза на държавата и общината, с цел формирането на държавни и общински фондове от земеделски земи за оземляване или обезщетяване. Според Конституционния съд подобни цели не оправдават същественото ограничаване на правото на разпореждане на собственика, включително по отношение на лица, с които собственикът е в родствена връзка.  
       Конституционният съд в редица свои решения последователно се произнася, че неприкосновеността на частната собственост включва и липса на ограничаване на правото на разпореждане. Независимо от това в действащото законодателство съществуват ограничения на правото на разпореждане с частни недвижими имоти, каквито са: 
- особеното право на изкупуване в полза на общината или държавата, ако върху недвижимия имот е предвидено изграждане на обект - публична общинска или държавна собственост по чл. 199 от Закона за устройство на територията;
 
- забраната по чл. 20, ал. 4 ЗСПЗЗ лицата, придобили собственост чрез оземляване, да прехвърлят имота в течение на 10 години, освен на държавата и общината. Ограничението се оценява като оправдано и съответстващо на Конституцията, доколкото забраната е временна и е балансирана от ползването на привилегии в начина на придобиване и цената на имота;
 
- със сходни аргументи се обосновава и ограничението за разпореждане по чл. 37д ЗСПЗЗ с придобитите чрез замяна или покупко-продажба с цел уедряване земеделски земи от държавния и от общинския поземлен фонд за срок 10 години;   
- от друг характер са аргументите, които обуславят конституционносъобразността на рестриктивния режим на сделките на разпореждане с имущество на енергийни предприятия по чл. 53-61 от Закона за енергетиката – гарантиране на сигурността на енергийните доставки.
Прегледът показва, че конституционносъобразността на всяко ограничаване на правото на разпореждане следва да се преценява с оглед на баланса между обществената значимост на преследваните цели и защитаваните обществени интереси от една страна и налаганите ограничения, от друга.
 От тази отправна точка намирам, че в мотивите на законопроекта не са изтъкнати достатъчно основания за въвеждане на правото на изкупуване в полза на изправния ползвател. За целите на уедряването, насърчаването на инвестициите в земеделското производство и опазването на продуктивните качества на земеделските земи, в действащия правен режим на арендните и наемните договори съществуват немалко гаранции за правата на ползвателите и интересът им от стабилност, дългосрочност и публичност на правоотношенията със собствениците на земеделски земи, а именно:  
- когато арендният договор е вписан в службата по вписванията, той е противопоставим на последващия приобретател на отдадения под аренда имот за целия срок на договора; ако договорът не е бил вписан, има действие спрямо новия приобретател за срок от две стопански години;
- приобретателят на арендувания имот замества арендодателя като страна в договора за аренда, ако договорът е бил вписан ( чл. 17, ал. 2 от Закона за аренда в земеделието);   чл. 17, ал. 3 от Закона за аренда в земеделието въвежда задължение за приобретателя незабавно да уведоми арендатора за заместването. В противен случай той няма право да търси от него изпълнение, което вече е направил спрямо стария арендодател до получаване на съобщението за заместването.
- вписването на дългосрочните договорите за наем в службата по вписвания гарантира противопоставимостта им на последващия приобретатал за целия наемен срок.
По тези съображения не намирам основание за подкрепа на предложението за възстановяване на правото на изкупуване в полза на изправния ползвател на земеделски земи по § 1 относно чл. 4а от законопроекта.
 
 
 
                                  ОМБУДСМАН НА
 
                                  РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:
 
                                                                  ГИНЬО ГАНЕВ
  • ИСКАНЕ от омбудсмана на Република България, на основание чл. 150, ал. 3 от Конституцията, за установяване на противоконституционност на чл. 250а-чл.250е, чл. 251 и чл. 251а от Закона за електронните съобщения, с които се нарушават правата на гражданите
    вторник, 15.04.2014
2022
  • март
  • май
  • юли
2021
  • юни
  • юли
2020
  • април
  • юли
2019
  • януари
  • февруари
  • юни
  • юли
  • август
  • декември
2018
  • януари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • септември
2017
  • януари
  • март
  • април
  • юни
  • декември
2016
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • май
  • юни
  • юли
  • август
  • октомври
  • декември
2015
  • ноември
  • декември
2014
  • април
  • май
  • юли
2013
  • януари
  • февруари
  • март
  • април
  • юни
  • септември
  • ноември
2012
  • януари
  • май
  • август
  • октомври
2011
  • февруари
  • април
  • май
  • септември
  • октомври
2010
  • януари
  • февруари
  • март
  • август
  • октомври
  • декември
2009
  • август
  • ноември
  • декември
2008
  • април
  • юли
2007
  • януари
  • февруари
  • март
  • май
  • юли
  • септември
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България