21 декември 2015
От 20 октомври до днес постъпилите жалби при омбудсмана са 1 622. За същия период през 2014 г. към институцията са се обърнали 1 006 граждани и организации. Това съобщи Мая Манолова, която отчете двумесечната си дейност като обществен защитник.
„Не се наемам да коментирам дали повишаването на броя на жалбите е в резултат на повишеното доверие към институцията или просто правата на гражданите драстично се нарушават от администрацията. Но със сигурност е показателно за повишените очаквания за ефективната защита, която гражданите смятат, че можем да им предоставим“, категорична бе Манолова.
Тя посочи още, че до момента е изготвила 74 препоръки до министри, началници на различни институции и кметове. 844 посетители са минали през приемната й, 1 487 души са потърсили съдействие по телефона.
По различни проблеми Мая Манолова е посетила 11 населени места, извън София – Бургас, Търговище, Габрово, Велико Търново, Пловдив, Пазарджик, Белово, Сливен, Видин, Рила и Дряново.
През 2016 година омбудсманът ще извърши цялостна реформа в работата на институцията и ще създаде 5 постоянно действащи приемни в икономическите райони за планиране, като тази в столицата ще изпълнява функцията на приемна за Югозападна България.
„Целта е да бъда по-близо до гражданите, така че да имат възможност да се срещнат с мен и моите експерти, спестявайки средства“, каза общественият защитник. Манолова обяви, че през предстоящата година ще има десант на нейни служители в цяла България.
По-късно през деня омбудсманът внесе първата жалба до Конституционния съд, свързана със Закона за акцизите и данъчните складове. Тя е в защита на собствениците на малки обекти за дестилиране на спиртни напитки.
„До момента в институцията са постъпили 13 искания от граждани и организации за сезиране на Конституционния съд, като за 4 от тях има отказ, останалите 7 са в процес на обработване", посочи Манолова.
До сряда, 23 декември, потърпевшите от спирането на тока в столичните квартали „Люлин“, „Надежда“ и „Обеля“ могат да претендират за нанесени имуществени вреди, тъй като срокът за подаване на исковете е три дни след съответното събитие, обяви още омбудсманът. Тя допълни, че ще сезира Комисията за защита на потребителите (КЗП) и КЕВР и ще иска електроразпределителното дружество ЧЕЗ да промени част от текстовете в общите условия, които са в ущърб на потребителите.