Доц. Диана Ковачева участва днес в онлайн срещата на Балканската мрежа на омбудсманите, инициирана и учредена в гр. София през 2018 г. от институцията на обществения защитник.
Основаната цел на неформалното обединение на балканските омбудсмани е трансгранично сътрудничество и бърз канал за взаимопомощ при проблеми на граждани за разрешаване на конкретни казуси.
Темата на днешната среща бе правата на човека по време на COVID -19.
Повечето държави отчетоха ръст на жалбите в резултат на пандемията, като доц. Ковачева подчерта, че у нас броят на жалбите, обажданията и сигналите по време на първия локдаун са скочили с 30% в сравнение със същия период през 2019 г.
„Освен това по времето на пандемията рязко нараснаха случаите, по които като омбудсман се самосезирах по конкретни проблеми, изнесени в медиите“, информира омбудсманът.
„Основните жалби, които получавахме през този период, са свързани основно с достъпа до образование – проблемите с дигиталната бедност и дигиталното изключване на децата. Има семейства, които макар и да не са социално бедни, не могат да си позволят повече от едно мобилно устройство и реално децата им нямат достъп до образование“, подчерта още Ковачева.
Друга тема, върху която тя акцентира, беше правото на здравеопазване във връзка с готовността - от една страната на системата да реагира на пандемията, но също така и да осигури баланс и превенция на останалите хронични заболявания – „важно от гледна точка на необходимостта хората да имат достъп до здравеопазване, извън случаите на COVID“.
Не на последно място българският омбудсман обърна внимание на въпроса за правата на длъжниците – на хората, които загубиха работа по време на коронакризата и продължават да са в затруднение да изплащат своите дългове.