Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Депутатите извадиха потребителските спорове от арбитражите

вторник, 20.09.2016
С 13 гласа „за“ народните представители гласуваха на първо четене в правната комисия промените в Гражданския процесуален кодекс, предложени от омбудсмана Мая Манолова, с които потребителските спорове се вадят от обхвата на арбитражните съдилища.
20 септември 2016 г.   
   С 13 гласа „за“ народните представители гласуваха на първо четене в правната комисия промените в Гражданския процесуален кодекс, предложени от омбудсмана  Мая Манолова, с които потребителските спорове се вадят от обхвата на арбитражните съдилища.  

Манолова участва в заседанието на комисията и представи направените предложения, внесени от група депутати по нейна инициатива. 



„Докато Вие, в течение на две години се занимавахте, като народни представители, с реформата  в съдебната система, в страната се създаде една паралелна система на частно правораздаване, която работи по свои си правила и най-често дори без никакви правила, а потърпевши на тази паралелна, частна съдебна система са българските граждани. Става дума за голяма „производителност на труда“, за много сериозни обороти, с които работят тези частни, нарекли себе си, арбитражни съдилища. Забележете, че само един от съществуващите 45 частни съда се произнася годишно по над 100 000 дела. Това означава, че средно дневно, само един от тях  разглежда  и се произнася по близо 300 дела, включително събота, неделя, официалните празници, религиозните празници и т.н.“, аргументира се Манолова. 



Тя подчерта, че става дума за системна злоупотреба с българските граждани, защото, по думите й,  произнасянето е по спорове, в които изобщо липсва арбитражна клауза, които са стари дългове, отдавна погасени  по давност или изобщо несъществуващи задължения.  


„Създателите на тези съдилища обикновено са ищци по разглежданите дела, обичайно са монополни дружества,  колекторски фирми, фирми за бързи кредити, а напоследък агенции за недвижими имоти, и изобщо други представители на силните на деня в България“, посочи тя.

Омбудсманът отбеляза като основен проблем на това частно правораздаване, че в масовия случай става дума за потребителски спорове, при които едната страна изобщо не е давала съгласие спорът да се разглежда по арбитражен ред. 


„Много често гражданите изобщо не знаят, че срещу тях има заведено арбитражно дело, а събирането на тези дългове става по мутренски и силов път“, каза Манолова.  И допълни, че гражданинът в това производство се натоварва допълнително с разноски, с адвокатски хонорари, с юрисконсултски възнаграждения и т.н. и така за дълг от 20 лева, който съществува отпреди 10 години, човекът плаща 510 лева.


Манолова даде пример с електроразпределително дружество  „Енерго-про“, което е включило арбитражна клауза в абсолютно всички договори и документи, които подписва със своите клиенти. „Т.е. ако искаш да се присъединиш към енергоразпределителната мрежа, ако искаш да имаш изобщо ток в жилището си, или в своето предприятие, ти трябва да подпишеш бланка, изготвена от „Енерго- про“, в която има арбитражна клауза“, обясни омбудсманът.


Тя разказа, че преди една година и половина, в началото на 2015 г., граждани се жалят на Комисията за защита на потребителите и на КЕВР за съществуваща неравноправна клауза в договорите, които предлага „Енерго-про“.
 

„Жалбата е от м. януари, през м. март комисията се произнася, че това е неравноправна клауза и се разпорежда на „Енерго-про“ да я заличи от своите бланки. Дава двумесечен срок. Този срок е изтекъл през юни м.г., през тази година, през юли, когато отидох във Варна в офисите на въпросното енергоразпределително дружество установих, че бланките не са пипнати“,  посочи Манолова. 


В резултат на посещението й, няколко дни по-късно дружеството променя   клаузата като дава възможност при спорове между страните ищецът да определя къде да се гледа делото – дали в Арбитражен съд-Варна, или в компетентния съд. 


„Това също е неравноправна клауза и по смисъла на Закона за защита на потребителите, и по смисъла на европейските директиви. При мое повторно  искане от Комисията за защита на потребителите да обяви и тази клауза за неравноправна и да постанови нейното заличаване, комисията се произнесе в полза на моето искане, даде указание да заличи новите клаузи. Към днешна дата установих, че въпреки произнасянето на Комисията за защита на потребителите, бланката си стои във вида, в който си съществуваше и преди“, отбеляза Мая Манолова.  И  допълни, че се надява, че независимо от подобренията, които ще се направят между първо и второ четене на законопроекта, те ще са насочени в защита на потребителите.       


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България