Със 113 гласа „за“ и един „въздържал се“ днес народните представители приеха Годишния доклад за дейността на институцията на Омбудсмана през 2017 г.
Документът беше представен от 7 парламентарни комисии – по вероизповеданията и правата на човека, по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите, по труда, социалната и демографската политика, по образованието и науката, по здравеопазването, по околната среда и водите и по въпросите на децата, младежта и спорта.
„Институцията на омбудсмана се превърна от последна надежда в първа помощ на българските граждани и екип за бързо реагиране, който е готов да се появи незабавно на място, да пресрещне проблемите, да се върне колкото пъти е необходимо, докато възтържествува справедливостта и докато правата на гражданите бъдат адекватно защитени“, каза Мая Манолова при представянето на доклада в пленарната зала.
От трибуната на Народното събрание тя благодари на хората от екипа си за всеотдайността, експертизата, готовността да се раздават и да бъдат на разположение за проблемите на българските граждани, 7 дни в седмицата.
Манолова акцентира, че през цялото време основното предизвикателство пред институцията на омбудсмана е било да обърне необходимото внимание на всеки гражданин по неговия конкретен казус, като не само критикува и дава гласност на проблемите, но и ги решава, постига резултати.
„Ако до преди две години жалбите до институцията пристигаха с адрес до всички останали институции и накрая с копие до омбудсмана, то сега започват първо с омбудсмана на Република България. Това нас не ни радва, а по-скоро ни тревожи, защото освен, че показва нарастващото доверие и огромните очаквания на гражданите, е и доказателство за нещо друго – за тежките проблеми, които имат българските граждани и за състоянието на правата на човека - днес в България“, обобщи общественият защитник.
Манолова цитира конкретни числа от доклада, характеризиращи динамиката в работата на институцията, показваща косвено и проблемите на българския народ. По думите й през 2017 г. 34 908 души са потърсили помощ и съдействие от институцията, 22 369 са посетили приемните – изнесените по места и в столицата, а постъпилите жалби и сигнали са 12 635, което е с 30% повече спрямо 2016 г.
Подробности от дейността на институцията в презентацията тук:
Стенограма от заседанието в пленарна зала тук:
Видео от изказването първа част:
https://www.youtube.com/watch?v=GxRdedAyelA
Видео от изказването втора част:
https://www.youtube.com/watch?v=6pDtuI40FAM
Видео от изказването трета част:
https://www.youtube.com/watch?v=iPGB15rmhvA
Видео от изказването четвърта част:
https://www.youtube.com/watch?v=-AIdNrZ5zZY