Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Доц. д-р Диана Ковачева: Приоритетите на омбудсмана са ясни и те се поставят от гражданите

събота, 14.09.2019
„Приоритетите на омбудсмана са ясни и те се поставят от гражданите. Те определят по кои въпроси трябва да се работи - това не е личен избор на омбудсмана“, заяви в предаването „Европа тази сутрин“ на телевизия „Европа“ омбудсманът Диана Ковачева.
14 септември 2019 г.

         „Приоритетите на омбудсмана са ясни и те се поставят от гражданите. Те определят по кои въпроси трябва да се работи - това не е личен избор на омбудсмана“, заяви в предаването „Европа тази сутрин“ на телевизия „Европа“ омбудсманът Диана Ковачева.


По думите й топ жалбите на хората са във връзка със защита правата на потребителите, защитата на икономическите и социални права на гражданите и правото им на добра администрация.


     „В парламента има законопроекти, внесени от омбудсмана в последните месеци, които също очаквам да бъдат разгледани от народните представители. Те засягат основни права на гражданите, най-вече битката им с монополите“, допълни още омбудсманът. Тя акцентира, че работата на обществения защитник е публична и част от нея е да информира гражданите не само за мерките, които предприема за защита на техните права, но и за това как да отстояват правата си. По думите й институцията има много сериозен потенциал и продължава да работи активно.


„Да, трудно е да бъдеш омбудсман, това не е лека задача, защото законодателят така е създал фигурата на омбудсмана, че той да бъде свързан с другите институции и да разчита на тяхното съдействие за решаването на проблемите на хората“, посочи Ковачева.


„Работата на омбудсмана е да убеждава институциите да решават проблемите на гражданите. Омбудсманът е гласът на гражданите, тогава когато институциите не са чули гражданите или не искат да вземат предвид техните проблеми“, подчерта Диана Ковачева и добави, че ще разчита на сътрудничество и добронамерен диалог. 


В предаването омбудсманът коментира още организираната пета дискусия в институцията за мръсния въздух.  Доц. Ковачева бе категорична, че проблемите за качеството на атмосферния въздух са критично важни, защото Световната здравна организация не веднъж алармира, че замърсеният въздух влошава здравето на хората и води до редица заболявания.


„Смятам, че е съществено институциите да коментират пред гражданите мерките, които предприемат. Сега сме на прага на нов отоплителен сезон и проблемите отново започват. Тук институциите имат задължението да предприемат мерки, но и да контролират начините, по които те се изпълняват, а гражданите да събират разделно отпадъците и да не изгарят нерегламентирано текстилни изделия, да подържат автомобилите си изправни, за да не са прекомерни вредните емисии“, отбеляза още омбудсманът. 


Ковачева посочи, че бизнесът също има своите ангажименти, защото в страната напоследък има казуси, по които институцията на омбудсмана е изпратила препоръки до компетентните органи - визира ТЕЦ „Брикел“ и „Топлофикация Перник“, където освен проблем със замърсяването на въздуха има и потребителски, тъй като перничани бяха без вода.


За уволнението и възстановяването на работа на журналиста от БНР Силвия Великова и спирането на програма „Хоризонт“ за 5 часа, омбудсманът каза, че всички трябва да си вземат поука от случилото се.


„Въпросът за свободата на словото е ключов. Той е регламентиран и в Конституцията, не случайно, защото е много чувствителен. Регламентиран е в глава Втора, която засяга правата и свободите на гражданите. Ангажимент на всички институции е да се отнасят изключително внимателно и да отстояват тази свобода”, акцентира омбудсманът. 


Попитана за местните избори Диана Ковачева заяви, че очаква те да бъдат прозрачни и честни, че институцията на омбудсмана е деполитизирана, но като софиянка не й е безразлично кой ще бъде кмет на столицата.

Видео от участието на омбудсмана тук: https://www.tvevropa.com/2019/09/koi-sa-kauzite-zad-koito-zastava-noviyat-ombudsman/

 




 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България